Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Bijzondere mensen   
Echt bijzondere mensen kom je in het leven niet zo vaak tegen en als je ze tegenkomt dan blijken ze vaak in het transport of in de scheepvaart werkzaam te zijn. Dick dekker is zo'n bijzonder mens en ik kwam hem kortgeleden tijdens een transport/hijsproject tegen op de Lunenburg jachthaven, annex scheepswerf in Wijk bij Duurstede. Een 20 meter lang en 7 (!) meter breed schip werd van het achterterrein op een dieplader van DDM naar de waterkant gereden en vervolgens met een 700 tons telescoopkraan van Michielsens in het water gezet.

Dick dekker is de eigenaar van het opmerkelijke schip en hij is tevens de ontwerper en bouwer. Hij is er al vijf jaar mee bezig. Als voorbeeld dient een klassieke Noorse viskotter, maar dan gebouwd met huidige materialen. Het stamt uit de tijd dat de vissersschepen nog zeilschepen waren en geen (hulp)motor bezaten. Oorspronkelijk waren de Noorse (en Deense) vissersschepen van hout en werd de kiel met rotsbrokken verzwaard. De kiel van het schip van Dick is gemaakt van gewapend beton, terwijl de romp en opbouw van hout is gemaakt en vervolgens met 71 bouten op de kiel vastgezet. Het schip is door de grote breedte bijzonder stabiel, hoewel het daardoor niet bijzonder snel is. Dit is een bewuste keuze van de bouwer omdat er dan onderdeks veel ruimte beschikbaar komt. Een normaal jacht van deze lengte heeft maar de helft van deze ruimte en dit Noorse zeilschip heeft meer volume dan een gemiddeld rijtjeshuis.

Enige ervaring met het bouwen van schepen valt Dick niet te ontzeggen. Dit is al het negende schip dat hij bouwt en doet dat zo maar zonder bouwtekeningen. Vroeger is hij binnenvaartschipper geweest maar na enige tijd ging dit vervelen en had hij het gevoel iets anders te moeten doen. Zonder enige opleiding in die richting is hij in de scheepsbouw gaan werken. Zijn eerste eigen schip was een zeilschip van zes meter en daarna heeft hij nog vijf zeiljachten van 9 meter in opdracht van een verhuurbedrijf gebouwd. Op een ander schip, ook zelf gebouwd natuurlijk, is hij van 1993 tot 1998 rond de wereld geweest. Vervolgens is hij als zelfstandig keukeninstallateur werkzaam geweest, maar hij vond dat hij voor dit vak te lang van huis was(!) Zijn hart bleek toch meer bij de scheepsbouw te liggen en is hij nu werkzaam bij de "De Lunenburg". Samen met zijn dochtertje woont hij daar aan boord van zijn eigen in aanbouw zijnde schip en zo combineert hij wonen, hobby en werk op een wel bijzondere manier.

Hij denkt nog vijf jaar nodig te hebben om het schip af te bouwen en wil dan weer de wereld rond. Het volledige transportverhaal van dit schip is gepubliceerd in het julinummer van Truckstar.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel