Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 De P van Public Relations   
Een oud-collega uit de tijd dat Mammoet Holding nog Mammoet Transport was, heeft zijn ervaringen alfabetisch op papier gezet. Het is een boeiend verslag geworden, waarin duidelijk wordt dat het inmiddels legendarisch geworden bedrijf door karaktervolle mensen is opgebouwd en op de kaart gezet. Ik zal hier stukjes uit publiceren en begin dan maar met mijn eigen toko, samengevat in een nutshell onder de letter P.

P = public relations. "In 1976 nam Mammoet Aad van Leeuwen vaste dienst om de public relations te verzorgen. Hij was aangenomen om op 1 april te beginnen en hij kwam pas een dag later in Dubai aan. De mop ging in het bedrijf, dat hij dat jaren heeft volgehouden: overal een dag te laat te komen. Beschouw het als een grap, want wat die man heeft gepresteerd, is ongelofelijk. Hij heeft Mammoet op de kaart gezet en iedereen zal zich de Mammoet Mail herinneren. Dat is zijn geesteskind. De bedrijfsfilms zijn wereldberoemd. Ik persoonlijk heb een diepe bewondering voor hem als mens en voor zijn kwaliteiten. Als ik vroeg om het een en ander vast te leggen op film of foto, kwam het altijd voor elkaar. Hij luisterde naar wat je vond dat er moest gebeuren, maar was eigenzinnig genoeg om zijn vakmanschap naar voren te brengen. Als hij er daadwerkelijk anders over dacht, dan vocht hij als een leeuw voor zijn ideen en -verdomd - hij had achteraf altijd gelijk. Tijdens een werk in St. Wandrille (Frankrijk) waar we een groot offshore werk hadden, was een staking uitgebroken. We konden niet veel doen, want we mochten de werf niet op. Dus `s avonds een feestje gebouwd Aad jarig gemaakt. Ik heb nooit van mijn leven nog zo iets meegemaakt. Ook onze klanten waren daar aan het dineren, het was namelijk een toprestaurant. Deze ontvingen van ons allemaal een zeer goede fles wijn met een sticker van Mammoet erop en ga maar door. Aad moest uiteraard alles afrekenen met zijn expresskaart, want het was een bedrag geworden met enige nullen. Aad werd later op rapport geroepen bij zijn baas, de toenmalige divisiedirecteur Jan Ymker en heeft het uitgemeten gekregen op een ongelofelijke manier. Toen mij dat ter ore kwam, ben ik naar Amsterdam gereden om uit te leggen, wat er gebeurd was en daar had Jan Ymker toch wel een groot begrip voor. Hij wist ook wel waar Abraham soms de mosterd moest halen.

De bedrijfsfilms zijn legendarisch. Nog steeds worden ze bekeken en sommige films zijn tijdloos. Tijdens de uitvoering van een werk in Alaska hadden we een bandenprobleem, 176 banden draaiden we daar in de vernieling en op de film heeft hij laten zien, hoe er een band verwisseld werd. Hier was een van de directeuren van Mammoet het niet mee eens. Ik herinner nog het antwoord van Aad: 'Lig niet te emmeren man. Ik laat toch maar n band zien en niet die andere 175 stuks.' Einde verhaal dus en de directeur af door de zijdeur."

Naschrift Aad van Leeuwen - 'Te veel lof voor een dankbare taak, die ik tijdens een belangrijke periode in mijn leven heb mogen vervullen. Het waren met name mijn collega's in de uitvoering die Mammoet Transport letterlijk met zwoegen en ploeteren hebben opgebouwd. Het was mijn taak om dit naar de potentiele klanten en de media te communiceren en dat heb ik blijkbaar goed gedaan. Vooral de bedrijfsfilms waren een goede PR-ondersteuning en het was vaak intern een gevecht om een realistische weergave van een project neer te zetten. Een goed voorbeeld waren de talloze lekke banden tijdens het Red Dog project, die ontstonden door een verkeerd type band. Het was niet geloofwaardig geweest, als dit punt niet getoond zou worden in de film, te meer omdat het feit toch al bekend was bij de meeste klanten. Voor toekomstige opdrachgevers was immers het belangrijk om te kunnen zien hoe je een band wisselt bij een SPMT-configuratie, tot de limiet beladen met een 2200 ton zware module. Door te laten zien hoe je een dergelijk probleem oplost, win je aan geloofwaardigheid. Veel bedrijfsfilms zijn van het 'hiep, hiep, hoera' type en lijken in menig opzicht op de roze gekleurde reclamespotjes op de tv. Discovery Channel herhaalt nog steeds afleveringen (zoals Extreme Machines, aflevering Megatrucks), waarin beeldmateriaal uit mijn bedrijfsfilms wordt gebruikt. Een beter compliment kan je niet krijgen!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel