Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Your partner in communication   
Met een beperkt budget heb ik bij mijn oude werkgever veel doeltreffende pr-projecten kunnen realiseren. Films, folders en mailings werden in eigen beheer geproduceerd en door een uitstekende samenwerking met een aantal creatief ingestelde mensen werden deze communicatie-middelen op een veel hoger plan getild. Mammoet Mail en de film Road to Red Dog zijn nog steeds maatstafgevend en ook de corporate brochure "your partner in heavy transport" valt in dezelfde categorie. Voorwaarde is dat degene die verantwoordelijk is voor de communicatie open staat voor de buitenwereld, een brede interesse heeft en weet wat er op alle niveau's speelt in het bedrijf.

Vreemd genoeg wil de kennis over het eigen bedrijf wil nog wel eens ontbreken. Hoewel de communicatie-opleidingen tegenwoordig uitstekend zijn, is dat nog geen garantie voor kwaliteit op pr gebied. Mijn instelling was om niet alleen contact te hebben met de directie voor het uitzetten van het PR-beleid, maar om ook met de mensen op de werkvloer, daar waar het werk wordt uitgevoerd. Zo bleef ik goed op de hoogte van wat er in het bedrijf speelde en zat ik niet alleen maar achter een bureau. Voor sommige collega`s op kantoor was dat een raadsel en dachten dat ik er de kantjes er vanaf liep. Soms werkte ik thuis omdat ik het jammer van de tijd vond om in de file te staan. Zo was ik de eerste werknermer in het bedrijf met een thuisfax en een autotelefoon.

Homo sapiens is tegenwoordig visueel ingesteld en de guldens richtlijn van mijn baas (de stuwende kracht achter het toen unieke Mammoet concept) voor brochures en mails was: "veel plaatjes en weinig teksten, dat lezen de mensen toch niet". Daar had hij gelijk in en verder moest ik het maar zelf uitzoeken; hij herkende wel de kwaliteit en de klanten reageerden ook positief. Het PR-beleid sorteerde effect en de grote naam werd steeds bekender. Na de overname van het bedrijf was dat ineens afgelopen, een jaar lang heb ik met kromme tenen moeten aanzien hoe het PR-peil tot ver beneden het NAP zakte. De geparachuteerde aalgladde ad-interim Nedlloyd directeur was overigens erg blij met de laatst geproduceerde Mammoet Mail, die achteraf beschouwd een perfecte verkoopondersteuning moet zijn geweest. Goed voor de verkoopprijs en vooral goed voor zijn eigen portemonnaie.

Behalve "your partner in heavy transport" werden er talloze andere one-liners gebruikt in folders, films en advertentie-campagnes: -Movement beyond limits-For future requirements-Road to Red Dog-Progress in motion-Versatile, adaptable and reliable-The truth is out there...-The missing link-Integrated heavy transport-Factory to foundation-Mammoet makes the world go round- en het inmiddels stokoude -Moved by Mammoet-.

Het was een mooie, maar harde praktijkervaring waar ik overigens nog steeds veel plezier aan beleef zoals u ziet op deze website, maar ook in mijn bedrijf Proteus Producties. Old soldiers never die: "Proteus, your partner in communication".




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel