Mammoet Mail nummer 1

02 september 2007

Bijdrage van: Aad

In 1980 verscheen het eerste nummer van Mammoet Mail, House Magazine of Mammoet Transport BV, zoals op de voorpagina werd vermeld. Er volgden totaal 34 nummers, die ik met veel plezier heb samensteld tot Mammoet in 2000 door Van Seumeren werd overgenomen en het blad werd ingewisseld door Mammoet World, in feite een voortzetting van de Van Seumeren Newsletter. Een wereld van verschil omdat de PR afdeling van Van Seumeren dit blad volpropte met projecten en foto's zonder al veel op de kwaliteit of de boodschap te letten.

Natuurlijk was het eerste nummer van Mammoet Mail vergeleken met de huidige standaard een eenvoudig tijdschrift. In zwart/wit gedrukt met een steunkleur zag het er sober uit, maar dat was ook de opzet. De klanten mochten eens denken dat er met geld werd gesmeten! Inhoudelijk was het blad direct al een stuk interessanter dan de huidige variant. Dit had ondermeer te maken dat het werkterrein van Mammoet indertijd een stuk veelzijdiger was. Hiervoor was Mammoet Shipping verantwoordelijk, het zeegaande deel van Mammoet dat al snel door Van Seumeren na de overname werd afgestoten. Op de voorpagina van nummer 1 stond de overslag van een zogenaamde 'Aluminium Unloader' die als deklading op de 'Happy Pioneer" naar Amerika werd verscheept. Een eyecatcher eerste klas en de foto toonde een tamelijk riskante sledeoperatie in Ravenna, Italie. Een walkapitein van het eerste uur staat op de foto als een dirigent voor een orkest en zo te zien was indertijd een veiligheidshelm nog niet verplicht!

Maar ook het zwaar-transport over land kreeg de nodige aandacht. Met name het Midden Oosten was voor Mammoet Transport booming business en vanuit Dubai (De verenigde Arabische Emiraten) werden toen al veel spectaculaire projecten geregeld. Een mooie plaat van een transport, dat een oase passeert mocht dan ook niet ontbreken. In Europa gebeurde ook het een en ander: in Zwitzerland werd een 90 ton zware cementmolen als eerste transport door de nog niet officieel geopende Gotthard tunnel naar Italie vervoerd. En toen de Hoogovens nog Hoogovens heette werd er een complete staalproductielijn van Duitsland naar IJmuiden vervoerd. Hierbij werd het engineeringaspect belicht: "A complete continuous-casting line had to be transported from Dusseldorf to Hoogovens IJmuiden. Due to the high centre of gravity (4metres above the road), the engineering department first made the necessary stability calculations to determine the maximum speeds at the various road bends in the route." Transport-enineering was altijd al een 'fort' van Mammoet Transport, zoals later bij de berging van de Kursk nog eens duidelijk werd bewezen.

In het midden van het blad stond een organisatieschema, waarin merkwaardig genoeg alleen vestigingen en geen mensen werden genoemd. In 1979 was concurrent Big Lift uit Dordrecht overgenomen en de toenmalige directeur van Mammoet Stoof in Breda wilde vanwege het onvermijdelijke personeelsverloop geen persoonlijke interviews in Mammoet Mail. Dat gold zowel voor mensen uit het eigen bedrijf als voor klanten, omdat hij vond dat dit te veel complicaties gaf! Dat is later wel veranderd, want wat is er geloofwaardiger dan een testimonial van een tevreden klant?

Er werd ook uitgebreid aandacht besteed aan het transport van waterontziltingsfabrieken en een complete Haj terminal naar Jeddah in Saoedi Arabie. Deze projecten belichaamden de bedrijfsfilosofie van Mammoet Transport in optima forma: geintegreerd zwaar transport over land en het water, inclusief het plaatsen op fundatie. Het zogenaamde 'factory to foundation' concept, waarvan vooral Japanse opdrachtgevers bijzonder van waren gecharmeerd. De Haj terminal bestond uit 440 stalen pylonen die op pontons door slepers van Mammoet Shipping, o.a. de fameuze sleepboot 'Happy Hunter' van Japan naar het Midden Oosten werden verscheept. Daar werden de pylonen stuk voor stuk in de nacht door Jeddah naar het nieuwe vliegveld getransporteerd en ter plekke met een 280 tons mastenkraan overeind gezet. Ik kreeg toestemming van de directie om dit project in beeld te brengen op foto en film en dit project droeg in hoge mate bij aan de reputatie van het bedrijf. (Voor meer info over dit project zie elders op deze website onder "Mammoetologie".)

Helaas kwam aan dit bijzondere blad een abrupt einde na de overname door Van Seumeren. Hun PR mensen hadden vooral veel zitvlees en zaten op kantoor af te wachten wat er aan publiciteitsmateriaal binnenkwam, hetgeen helaas vaak van inferieure kwaliteit was. Al met al is Mammoet Mail nummer 1 een gezocht item geworden voor verzamelaars en is het nog steeds een voorbeeld van hoe een extern blad eruit moet zien.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20070901132841890