s.s. Rotterdam weer thuis

05 augustus 2008

Bijdrage van: Aad

Gisteravond om 21.00 uur is het grootste ooit in Nederland gebouwde passagiersschip s.s. Rotterdam in de Maashaven afgemeerd. Getrokken door vier sleepboten werd zij van Wilhelmshaven naar de Rijnhaven in Rotterdam-Zuid verhaald. Dit was noodzakelijk omdat tijdens de restauratie van het schip de stoomketels werden verwijderd. Bijgaande foto's van de Rotterdam dateren uit eind jaren vijftig toen het schip nog niet vleugellam was. Ze werden gemaakt met een 6x9 cm(!) rolfilmcamera Agfa Clack en de foto van de voorkant van het schip werd gemaakt vanaf het pontje ' Heen en Weer 2 (of 3)' dat van de Willemskade naar de Wilhelminakade voer en vervolgens naar Katendrecht. Uiterst rechts is nog net het torentje zichtbaar van het HAL hoofdkantoor, thans hotel New York.

De Wilhelminakade was de vaste ligplaats voor de HAL passagiersschepen en vaak lagen de 'Rotterdam' en 'Nieuw Amsterdam' tegelijkertijd voor de kant. Hier heb ik geen foto van, maar wel van het vertrek van deze schepen, dat vaak op zondag plaatsvond en de enige dag dat ik vrij was en dan vaak in de haven rondzwierf.

Haast symbolisch is de foto van het vertrek van de s.s. Rotterdam met veel zwaaiende mensen op de achterplecht. Ik denk dat deze schepen toen nog een lijndienst met New York onderhielden en dat de nu zo populaire cruisevaart nog in de kinderschoenen stond.

Maar de HAL had in die tijd ook verschillende vrachtschepen in de vaart en vond dit plaatje bij de andere foto's in een album. De naam is niet zichtbaar, maar ik vermoed dat het de Rijndam of Maasdam was. Ik was nog niet werkzaam in de Rotterdamse haven en ging nog op school. Mijn vader was werkzaam als kraanmachinist bij Quick Despatch (later Frans Swarttouw) en had het standaardgrapje: "Ik moet vanavond een bootje met erwtensoep lossen en dan mag jij naar de kluiven duiken".

Op deze foto is de Euromast zichtbaar en werd in die tijd op een revolutionaire manier gebouwd. De 110 meter lange betonnen kolom werd met glijbekisting opgetrokken en zo zag heel Rotterdam de beroemde mast stukje bij beetje groeien. Er werden weddenschappen afgesloten wanneer de bouwers het hoogste punt zouden bereiken. Deze foto werd in 1960 gemaakt.

Onbewust heb ik toen ook mijn eerste zwaartransport foto gemaakt: de overslag van een scheepsschroef met een drijvende bok aan de Parkkade. En misschien wel bestemd voor s.s. Rotterdam die nu met pensioen is gegaan in de Maashaven.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20080805122904461