Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Nikon D3   
Camera's als zodanig zijn in het communicatietraject niet erg belangrijk, het gaat om de impact van de plaat en die wordt bepaald door de man of vrouw achter de camera. In het digitale tijdperk bestaan er tegenwoordig een keur aan betaalbare camera's, die hele goede resultaten opleveren. Kijk maar eens naar de laatste onderwerpen 'Vleugellam' en de eveneens aangeleverde foto's van de drijvende bok in het artikel 'VOX DUBAI has reached its full length'. Dat we bij Proteus Producties uitsluitend met professionele camera's werken, heeft te maken met de omstandigheden waaronder de foto's worden gemaakt. Ooit wel eens foto's gemaakt op een stoffige kolenoverslagterminal, bij storm op zee of tijdens een zandstorm in het Midden Oosten? Deze camera's zijn stof- en spat-waterdicht en kunnen tegen een stootje. Dit stukje vraagt even de aandacht voor een digitale camera van een compleet nieuwe generatie: de Nikon D3.

Het nadeel van de meeste digitale camera's is dat er met zoomlenzen wordt gewerkt, die niet al te lichtsterk zijn. Vroeger was dat anders: met een analoge camera zoals de Leica M6 kon je bij kaarslicht fotograferen omdat o.a. de lenzen veel lichtsterker waren. Dit was ideaal voor foto's gemaakt bij nacht en ontij en de resultaten waren er ook naar. De meeste digitale camera's kunnen daar nog steeds niet aan tippen en hebben tevens het nadeel dat ze een klein sensorformaat hebben, vergelijkbaar met het oude halfkleinbeeld (18x24mm). De Nikon D3 is echter een zogenaamde full frame camera met een CMOS sensor vergelijkbaar met het vertrouwde 24x36 mm formaat. Bovendien passen hier alle oude lichtsterke Nikon objectieven op en de resultaten zijn er ook naar!

Kortgeleden maakte ik een reportage van het uitwisselen van een betonnen viaduct in Groningen en kon daar midden in de nacht zonder flitslicht foto's maken alsof de operatie bij daglicht werd uitgevoerd. Met een F2.8 objectief en een ISO-gevoeligheid van 6400 (=39 din!) zijn de fotografische mogelijkheden onbeperkt.

Tijdens een andere opdracht fotografeerde ik het invaren bij avond van een scheepssectie in een constructiehal. Ook hier was de combinatie avond- en kunstlicht een lastige opgave maar met de D3 was het resultaat weer verbluffend. En deze opname's vertonen geen spoortje van ruis en zijn haarscherp.

Tot slot nog een fraai voorbeeld van een hijswerk afgelopen weekeinde in Sneek tijdens de regen en om 6 uur in de ochtend. Ook bij deze opname is de sfeer goed vastgehouden en blijkt dat deze nieuwe Nikon een perfect stuk werkgereedschap is!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Camera

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel