Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Wissewasjes   
De meeste negatieven van projecten uit mijn Mammoet tijd zijn elders gearchiveerd, maar zo nu en dan vind ik iets terug uit het verleden. Een zwart/wit negatiefblad met contactafdruk uit 1976 bijvoorbeeld. Het jaar dat ik bij Mammoet de publiciteit ging verzorgen. Okt. 76 staat er op het blad en verder een paar krabbels: Rally Breda, Locomotieventransport, Betonwerk en Duikers. Mammoet was toen allesbehalve een homogeen bedrijf, het bestond uit STOOF (met hoofdletters) uit Breda, Van Wezel uit Hengelo en Goedkoop uit Amsterdam. Vanuit deze vestigingen werd ik voor ieder wissewasje opgetrommeld, soms interessant, maar ook vaak overbodig. Vooral de mensen van STOOf hadden er een handje van om mij bij nacht en ontij op te roepen en dat is achteraf gezien een hele goede leerschool geweest. Ik leerde het bedrijf van binnen en buiten kennen en had al gauw door dat voordat Mammoet een homogeen bedrijf zou zijn, er nog heel wat zou moeten gebeuren. Brabanders, Tukkers en Amsterdammers moesten in het zwaartransportconcept land/water samenwerken en dat was niet eenvoudig!

Ook op hijsstijlgebied was er nog een wereld te winnen. Op deze nachtfoto zijn twee hydra's bezig met betonwerk, de naam STOOF staat er wel vijf keer op, op de mast staat Mammoet met het vignet als eerste letter M. En ook nog in het wit, hetgeen in de U.K. niet goed overkomt. Op de witte deur staat de Mammoet in het rood en zo moest het ook. Door de ontstellende hoeveelheid verschillend materieel was er voor de belettering goede begeleiding nodig en dat vergde veel tijd.

Breda was de meest actieve Mammoet vestiging en er werkten mensen met verschillende interesses. Zo werd er bijvoorbeeld een biljarttoernooi gesponsord, een heteluchtballon en een autorally. Voor het laatste evenement werd een platformwagen als startlocatie beschikbaar gesteld en een kraan om een gigantische spijkerbroek te hijsen. Dit leverde echter publicitair weinig op en toen er een verzoek van een tv-programma kwam om op Zandvoort auto's vanaf 50 meter hoogte met een telescoopkraan naar beneden te laten vallen, was voor mij de maat vol. Verder wilde personeel in Antwerpen/Breda met de Dakarrally mee doen. Dat mochten ze van mij, maar niet gesponsord door Mammoet! De Dakarrally was indertijd nogal negatief in het nieuws gekomen vanwege de vele ongelukken met gewonden en zelfs doden. Een respectabel bedrijf als Mammoet Transport en dochter van de KNSM, later Nedlloyd moet zich daar verre van houden. Althans dat was mijn mening.

Wordt vervolgd.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel