Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Condeep   
Condeep (afkorting van concrete deep water structure) olieplatforms zijn een ontwerp van Norwegian Contractors in Stavanger, Noorwegen. Een Condeep bestaat over het algemeen uit een betonnen basis van olieopslagtanks. Hieruit komen één, drie of vier kolommen. De originele Condeep staat altijd op de zeebodem en de kolommen steken zo'n 30 meter boven zee uit. De Condeep wordt gebruikt voor een aantal productieplatforms voor aardolie- en aardgasproductie in de Noordzee. Na het succes van een betonnen olieopslagtank in het Ekofiskveld, introduceerde Norwegian Contractors het Condeep productieplatform concept in 1973. Het Statfjord A platform werd in 1977 gebouwd bij het eiland Stord voor de Noorse kust.

Dit type platform was uniek, omdat het gemaakt werd van gewapend beton, in plaats van het tot dan toe gebruikelijke staal. Het platform is zeer geschikt voor de zware weersomstandigheden en de grote waterdieptes in de noordelijke Noordzee. Op de bouwlocatie was de waterdiepte maar liefst 200(!) meter, zodat de poten met de opslagtanks helemaal onder water konden verdwijnen en het dek er met sleepboten boven gevaren kon worden. Op deze afbeelding staat het dek er al op en worden de livingquarters (woonaccommodaties) er met drijvende bokken opgezet.

Het waren er drie in totaal en de eerste twee die werden geplaatst. moesten min en meer in het midden van het dek komen. De drijvende bokken konden daarvoor niet voldoende sprei geven en kreeg Mammoet Stoof uit Breda de opdracht om ze op hun plek te sleden. Daarmee wordt begonnen in het daglicht, maar omdat het sledewerk geruime tijd in beslag nam, werd het al snel donker vanaf zo'n drie uur in de middag.

Het project werd uitgevoerd in de maand december bij een temperatuur van zo'n 20 graden onder nul. Gelukkig was het windstil, maar hoe dik je je ook aankleedde, na verloop van tijd kroop de koude in je botten en moest je even naar binnen om bij te komen. Op de groepsfoto van de Stoof sledeploeg zit de stemming er nog goed in, maar ik kan u verzekeren dat deze mensen wat hebben afgezien.

Het platform was zo groot, dat je goed moest uitkijken waar je moest zijn. Na de koffie was het steeds weer puzzelen om te zien waar je ook al weer moest zijn met al die trappen en gangen. En je moest goed uitkijken waar in het donker stond, een misstap en je belandde in het ijskoude water met alleen al vanwege de hoogte weinig overlevingskans. In 1977 was in Noorwegen in tegenstelling tot Nederland een helm al verplicht, maar van vallijnen en harnassen had men nog niet gehoord.

Het sledewerk ging met een tergend langzaam tempo en zelfs het vet in de goten had last van ijsvorming.

Toen het tweede livingquarter op zijn plaats stond was het inmiddels zes uur in de ochtend en nog steeds was het donker. Een avontuur op zich was de manier waarop je van het productieplatform op een supplyboot werd neergezet. De ene keer was dat met een hijsbak, maar soms ook op een grote ring met touwwerk, waaraan je je vast moest klampen. Je kreeg dan wel een reddingsvest aan voor het geval dat. En je hoopte maar dat de Noorse kraanmachinist een beter zicht op de situatie had, want in het stikdonker was er weinig onderscheid te maken tussen het fjord en het dek van de supplier.

De volgende dag werd het derde lvingquarter geplaatst door Smit Tak. Deze stond direct goed op zijn plaats en hier was geen sledewerk voor nodig. Dus had ik tijd om vanaf het water enige foto's te maken en later op de dag kon ik met een Staoil uitvoerder meevliegen, die over een eigen watervliegtuig kon beschikken. Vlak bij lag een ander Condeep productieplatform en achterafgezien zijn dit unieke opname's. Het vliegen kostte geen cent, het enige wat hij wilde was een grote Mammoet sticker van het formaat 60x80cm. Raad eens waarvoor? Voor het roestige dak met een gat van zijn Volvo 544 kattenrug en met een beetje geluk rijdt er nog steeds op Stord een Volvo met een Mammoet sticker op het dak rond.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel