Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Pieter Pad   
Het tuinspoor in Wemeldinge wordt uitgebreid. De nieuwe opzet is nu voorzien van een tweetal tunnels en zelfs een echte waterval. De tunnels waren noodzakelijk omdat een deel van het spoor onder bomen ligt en zoals ook in het echt bij de NS er zo nu en dan vertraging ontstaat door bladeren op de rails. Boven op deze tunnels worden de Wemeldingse Bergen gebouwd, compleet met skilift en Zillertal treinverbinding. Er lag al zoín 100 meter aan rails en dit wordt binnenkort 140 meter als de trein ook in de voortuin komt te rijden. Bijzonder van dit railsysteem is dat het digitaal wordt aangestuurd, d.w.z. dat er continue 12 volt op het traject staat en hiermee de treinen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden. Het voordeel is dat bij stilstand de verlichting van de locomotieven en wagons blijven branden. Bovendien zit er in bepaalde locs een geluidsmodule met stoom en dieselgeluiden. Elke locomotief heeft een eigen codenummer en wordt centraal vanaf een computer in het tuinhuisje bediend. Dat dit onbedoeld tot slachtoffers kan leiden, merkte ik afgelopen week.

Het was al avond en bezig om de treinen in de remise te rijden, toen dit gebeurt was zag ik dat er bij de vijver een boomblad op de rails lag. Routineus wilde ik dit weghalen en groot was mijn verbazing dat het geen bruin blad maar een kikker bleek te zijn, die languit op de rails lag. Direct heb ik de stroom uitgeschakeld en de kikker voorzichtig opgepakt, ik maakte de conclusie dat de stroomschok hem klaarblijkelijk gedood had. Omdat ik daar niet helemaal zeker van was heb ik hem in een bloembak gelegd, buiten bereik van vogels of andere dieren, die op een lekker hapje uit zijn.

De volgende dag wilde ik de dode kikker weggooien, maar wat bleek: hij leefde nog en had zich verstopt tussen de planten. Hij mankeerde echter wat aan zijn rechterachterpoot, die volledig uitgestrekt was en die hij zo te zien niet kon bewegen. ik voelde mij verantwoordelijk voor deze situatie en belde met de dierenarts voor een afspraak. Daar kon ik dezelfde dag om twee uur terecht en in een kartonnen reed ik met de gemankeerde kikvors naar Goes. Tussen de honden en katten zat ik met mijn kikker in de wachtkamer en deed of dit de normaalste zaak van de wereld was.

Martin .d. Boomgaard van Dierenkliniek Goes vertelde dat hij kort geleden voor kindere een lezing had gehouden over zijn ervaringen als dierenarts. Een vraag was wat het vreemdste was wat hij had meegemaakt en dat was nu duidelijk deze kikker, die op een tuinspoor geŽlektrocuteerd was. Voorts zag hij direct dat deze kikker geen kikker was, maar een pad. Martin onderzocht hem op de behandeltafel en merkte op dat de achterpoot een beetje gezwollen was. Bij aanraking bleek dat pijn te doen want de pad maakte dan piepgeluidjes. Maar wat nu? Martin stelde voor dat hij hem mee naar huis zou nemen om hem te verzorgen en te zien wat hij aan die poot kon doen. Tevens zou hij een collega-dierenarts raadplegen met ervaring en kennis van amfibiedieren. Op weg naar huis ging hij bij de dierenwinkel in Wemeldinge wel wat insecten halen voor de inwendige pad.

Het is nu vier dagen later en het goede nieuws is dat Pieter Pad, zoals ik hem heb genoemd, nog leeft. Hij zit bij de dierenarts thuis in een terrarium en heeft zich verstopt onder een stuk boomschors. Zijn poot nog steeds gestrekt en het is maar de vraag of dat nog goed komt. Een bijkomend probleem is dat padden in gevangenschap moeilijke eters zijn. Of Pieter Pad zal herstellen? Ik hoop van wel, aan Martin zal het niet liggen, want behalve dat hij een uitstekend dierenarts is, heeft hij ook nog eens het hart op de goede plaats. En u begrijpt wel, voorlopig rijden er in de avonduren geen treinen meer in de tuin en heb ik voor alle zekerheid een miniatuurcamera in de loc geplaatst. Safety First!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel