Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Spanning in het Westland   
In het Westland kijkt niemand op van een paar vrachtwagens, maar als er opeens zestig trucks met rijplaten, houten schotten en ander materiaal staan opgesteld aan de rand van Naaldwijk is er toch wel iets aan de hand. De hulpmaterialen voor het transport van een aantal loodzware transformators zijn gearriveerd en dat geeft een gezellige drukte. Het middelpunt van deze op militaire wijze geschoeide transportoperatie is de goed verzorgde catering waar een speciale wagen voor is geregeld. Broodjes, friet en frikadellen zijn niet aan te slepen en met alle chauffeurs, kraanmachinisten, begeleiders en uitvoerders heeft het wel iets weg van het Truckstar Festival.

Tijdens het megatransport was het noodzakelijk om twee provinciale wegen (N211 en N213) af te sluiten en om omleidingen in te stellen voor het doorgaand verkeer. Op de afgesloten wegen moesten onder meer acht noodbruggen gebouwd worden om de loodzware transformatoren van 330 ton te vervoeren. Per hulpbrug was ongeveer 16 uur gepland om op en af te bouwen. Ook zijn diverse verkeerslichten en –borden tijdelijk verwijderd. Om het zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is op meerdere plaatsen tegelijk gewerkt aan het aanpassen van de wegen. Aan brug 3 op de Limburg Stirumlaan tussen Monster en Poeldijk wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag hard gewerkt. De leiding daar is in handen van uitvoerder Tjeu Fransen, een Mammoetveteraan die voor de gelegenheid is gevraagd om bij dit project assistentie te verlenen.

Mammoet Road Cargo kreeg de opdracht om auto’s te regelen voor het weekend van 10 t/m 12 juli voor het vervoer van het hulpmateriaal. Dit was benodigd om de bruggen te versterken waarover de transformatoren vervoerd werden. William Soeters heeft het hele traject bekeken, ingevuld en begeleid. ,,Voorafgaande aan het project heb ik diverse vervoerders benaderd die ons zouden kunnen helpen om deze klus te klaren. Nadat ik alle toezeggingen binnen had, ben ik de auto’s gaan indelen. Voor de eerste shift van vrijdagavond 18.00 tot zaterdagmorgen 11.00 uur waren 45 auto’s nodig. Tijdens de tweede shift van zaterdagmorgen 11.00 uur tot de nacht van zaterdag op zondag 02.00 uur hebben we 50 auto’s ingezet en tijdens de laatste shift tot zondagavond 18.00 waren nog eens 50 auto’s nodig. Ter plekke waren continu veel mensen en materieel aanwezig en voor de inwendige mens was goed gezorgd.

Rond het middernachtelijk uur vertrekken de trafo’s uit Hoek van Holland, terwijl er nog steeds toeschouwers zijn. Met een slakkengang gaat het met een flinke omweg naar het trafostation in Naaldwijk. Jammer dat de Maasdijk die men een paar uur later passeert niet sterk genoeg is voor deze transporten, anders was de route een stuk korter geweest. Bij het bereiken van brug 1 bij de Arendsduin wordt het langzaam licht en even verder volgt brug 2 bij Vlotwatering. Als voorwereldse monsters kruipen de trafo’s over de hulpbruggen die met het uitgebreide transportcircus daags tevoren werden aangelegd. Brug 3 ligt een stuk verder en is nog niet in zicht, Tjeu Fransen en zijn mannen zijn inmiddels na een lange nacht naar het hotel gegaan om een paar uurtjes slaap te pakken. Straks moet de hele santenkraam immers weer worden afgebroken.

Het uitgebreide verslag over de logistiek achter dit megatransport met veel foto's is te lezen in de pas verschenen Truckstar nr. 12. Hierin staat ook de fantastische foto van het transport van een mandarijneend, vastgelegd door Oscar Hoogendoorn.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel