Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Made in China   
IJmuiden krijgt na jaren touwtrekken eindelijk een nieuwe sluis. Deze sluis wordt waarschijnlijk 65 meter breed en gaat zevenhonderd miljoen euro kosten. Hij moet in 2016 klaar zijn. Dan kunnen er nog grotere schepen binnenkomen als bijvoorbeeld het zwareladingschip Zhenhua 5, die voor Multiserv Holland bij Corus in Velsen-Noord twee gigantische overslagkranen komt afleveren. Veel mensen denken bij Chinezen aan lekker eten, maar dit 1,3 miljard zielen tellende land is een van de grootste producenten geworden van computer, camera's en kleding tot en met grote portaalkranen die in dit geval door Westdijk Transport in Alphen aan de Rijn naar Corus worden gebracht.

Deze zogenaamde pothandling kranen met een hijsvermogen van 120 ton ieder komen uit Sjanghai en zijn de grootste in hun soort. Voordat ze worden geassembleerd moeten de wielstellen, kraankatten en de ruim 50 meter lange hoofdliggers over de openbare weg naar de site worden vervoerd: een omvangrijk en lastig transportkarwei dat op donderdag en vrijdag wordt uitgevoerd. Hemelsbreed is het geen grote afstand, maar een paar pittige bochten in het parcours, een haakse spoorwegkruising en een drukke verbindingswegweg naar een veerboot maken een goede voorbereiding onontbeerlijk.

Fred Kerkvliet leidt het konvooi met de kraankat en mag dus als eerste vertrekken. De communicatie tussen de chauffeur en stuurman is hierbij erg belangrijk en de portofoon speelt daar een belangrijke rol in. Als tweede volgt Pieter Dissel met stuurman Mels Buitenhuis met zijn 55 meter lange combinatie. Als laatste in de colonne rijdt Marc Hoekert met zijn stuurman Mark Draaisma met een identieke ligger. De Concordiastraat is voor alle verkeer gesloten en vanwege de hoogte moet er omzichtig worden gereden om de lantarenpalen te omzeilen. Deze zijn voor een deel weggehaald, maar in de bocht staan er nog een paar danig in de weg en dat kost tijd.

Ruim na het middennachtelijk uur staan de drie combinatie van Westdijk op het Corus terrein opgesteld. Nauwelijks zichtbaar tegen de zwarte lucht steekt de mast van de 1200-tonner van Van Marwijk, de grootste telescoopkraan in Nederland, boven de bebouwing uit. De lossing verloopt voorspoedig en als het om half zes in de ochtend langzaam licht wordt zijn Fred, Pieter en Marc weer terug bij de Zhen Hua5 om de tweede potkraan in ontvangst te nemen. Thuis eten is er deze keer niet bij: ze moeten zich tevreden stellen met een afhaalmaaltijd van... de Chinees.

Het complete artikel staat in de zojuist uitgekomen Truckstar nr. 13, verkrijgbaar in de boekhandel en kiosken. U kunt natuurlijk ook even kijken op www.truckstar.nl




 Gerelateerd  
  • www.truckstar.nl
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel