Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 And a Happy New Year!   
Vanaf het cruiseschip ms Veendam, op het ogenblik onderweg van de Falkland eilanden naar Buenos Aires, wensen wij u allen een gelukkig, voorspoedig en vooral gezond 2010. Wij houden u zoals beloofd op de hoogte over onze cruise ervaringen tijdens onze zeereis van Santiago de Chili naar Rio de Janeiro. Dit echter met enige vertraging omdat het vorig jaar nogal lastig was om aan boord te komen. Op zondag 20 december zijn wij glibberend van Zeeland naar Schiphol gereden, waar wij vier uur later arriveerden. Het inchecken voor AF2041 naar Parijs met aansluiting naar Santiago verliep voorspoedig. Na het inchecken van onze bagage moesten wij ons om 17.20 melden bij gate C05, waar doodleuk stond vermeld dat deze vlucht was geannuleerd. En zo bleek een groep van totaal ca. 60 reizigers die dezelfde cruise bij Zeetours had geboekt, door de overvloedige sneeuwval gestrand te zijn. Overigens was deze reisorganisatie op zondag niet bereikbaar, ook niet via de alarmcentrale van de ANWB.

De chaos op Schphol was compleet. Bij de diverse (info en incheck)balies stonden rijen van honderden meters lang en toen wij hoorden dat het die dag onmogelijk was om nog te vertrekken, hebben wij via het internet een van de laatste hotelkamers in het Best Western in Hoofddorp geboekt. Na de gebruikelijke taxihustle op Schiphol werden we voor 25 euro naar het 4 km. verderop liggende hotel gebracht. Zonder bagage natuurlijk, want die was immers al ingechecked en naar later bleek al zelfstandig aan de cruise begonnen. Van het bagagepersoneel van AF/KLM kregen wij te horen dat de koffers bij wijze van uitzondering al gevlogen waren (veiligheid????), maar dat ze Air France in Chantiago de Chili met een vooruitziende blik hadden bericht om deze koffers minimaal vijf dagen vast te houden.

Die maandagochtend in het Best Western in Hoofddorp was wel de laatste plaats waar wij dachten wakker te worden. Maar omdat heel Nederland inclusief de Spoorwegen was ingesneeuwd, viel niemand iets te verwijten. Contact met de reisagent leverde niet veel op: ze deden hun best om ons en de anderen naar Santiago te krijgen en zo vergleed de maandag langzaam in de dinsdag. En de dinsdag langzaam in de woensdag en de woensdag langzaam in de donderdag. De onzekerheid of wij al dan niet de volgende dag zouden gaan vliegen in combinatie met het slechte weer weerhield ons om terug naar Zeeland te reizen en verbleven wij a raison van ca. 100 euro per nacht + vertering voor eigen rekening in het hotel. Van de nood een deugd makende ben ik nog even op bezoek geweest bij de redactie van Truckstar in het nabijgelegen Sanoma gebouw. Deze eerste ongewenste 'portcall' in Hoofddorp heeft ons totaal ruim 500 euro gekost.

De Veendam was inmiddels allang uit Santiago vertrokken en op weg naar Puerto Montt. Op woensdag 23 december kregen wij van Zeetours het bericht dat we donderdagavond zouden vertrekken met Air France via Parijs naar Chili. Van verschillende (oudere) reizigers hoorden wij dat ze inmiddels afgehaakt hadden en niet meer gingen. Toen wij bij de reisorganisatie onze wens kenbaar maakten dat wij liever onder deze omstandigheden een latere cruise wilde boeken, werd er doodleuk gezegd: " natuurlijk , maar wel met betaling van de gewenste reis". Met andere woorden, als je afhaakte, was je de complete reissom (voor ons ruim 7000 euro) kwijt! Geen geslaagde grap dus.

Op donderdagochtend 24 december kregen wij nog even snel een vluchtwijziging door. In plaats van Parijs vlogen we nu met Iberia naar Madrid en vervolgens met de Chileense luchtvaartmaatschappij LAN in een dertien uur durende vlucht naar Santiago. Het goede nieuws was dat we business class vlogen en dat is natuurlijk een wereld van verschil. Inmiddels was de Veendam uit Puerto Montt vertrokken en nu op weg naar Porto Arenas. Vrijdagochtend 1e Kerstdag arriveerden wij op het vliegveld in Santiago, waar wij bij de AF bagage afhandeling te horen kregen, dat zij geen bericht hadden ontvangen uit Amsterdam om de 'Veendam' bagage vast te houden en dat zij alles terug hadden gestuurd...... Gelukkig stond er eenzaam in een hoekje van het depot een vergeten koffer van Marja, waarin o.a. haar avondkleding en een aantal belangrijke voedingssupplementen.

Even later zaten we weer in het vliegtuig naar Puertp Montt, waar we moesten overstappen op een vlucht naar Porto Arenas met een overstaptijd van.....tien uur! Bijna even lang als de intercontinentale vlucht van Madrid naar Santiago! Ik had hier natuurlijk al protest tegen aangetekend, maar volgens het reisbureau kon het niet anders. Gelukkig heb ik te vaak in mijn leven gereisd om mij hierbij neer te leggen en werden wij in Puerto Montt omgeboekt naar een vroegere vlucht met maar vier uur wachttijd. 's Avonds om elf uur kwamen wij eindelijk in Porto Arenas aan, waar een hotel, zowaar geboekt en betaald(!) door Zeetours. Een gat in de volgende dag geslapen, waarna we eindelijk konden inschepen op de Veendam. Wel hadden we inmiddels een derde van onze cruise gemist en drie van onze vier koffers waren nog zoek.

De vierde (voor ons dus tweede aanloophaven) was Ushuaia in Argentinie. De meest zuidelijke stad in Zuid Amerika en, oh joy, hier kwamen weer koffers aan boord! Wederom een koffer voor Marja {lucky girl!}, maar nog steeds niet de mijne. Ik vertrok wederom als lichtgewicht reiziger richting Kaap Hoorn en vervolgens naar het Antarctica. Voor alle duidelijkheid: dit zijn natuurlijk allemaal luxe problemen en in het verleden heb ik wel anders meegemaakt. Wij behoren nu tot de happy few die de schoonheid van het Antarctica hebben ervaren a/b van de Veendam. Op kosten van de HAL mocht ik een smoking huren en zo hebben we toch nog in stijl oud en nieuw kunnen vieren. Waar de foto's zijn? Helaas, dom genoeg zit de oplaadstekker van mijn eigen notebook in de zoek geraakte bagage en kan ik de plaatjes nu even niet op de website zetten. Maar dat houden jullie zeker tegoed!



 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel