Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Van de nood een deugd…..   
De technische mankementen bij de hybride auto Toyota Prius – spontaan op hol slaan en vast zittende gaspedalen - speelt de bekende Japanse autofabrikant danig parten. In de afgelopen maanden werden wereldwijd zo’n 8 miljoen auto’s teruggeroepen voor controle. Dalende verkoopcijfers – in Amerika zelfs tot 40% - nopen ’s werelds grootste autofabrikant tot drastische maatregelen. De ingenieurs in Nagoya zijn druk bezig geweest om de Prius modellen te modificeren en er is naar zeggen zelfs een compleet nieuwe productielijn opgezet, waarbij het Toyota vlaggenschip volmaakt veilig de band af rolt.

De oude productielijn met alle ‘foute’ eigenschappen van de Prius blijft echter in gebruik omdat de Japanners bijtijds hebben ontdekt, dat er een nieuwe toepassing voor het oude type Prius bestaat. Weliswaar in eerste instantie met kleine productieaantallen, maar wereldwijd denkt men een groeiende markt aangeboord te hebben. De doelgroep is de oudere automobilist, die het leven niet meer ziet zitten en er op een min of meer elegante wijze afscheid van wil nemen. Nee, niet het ouderwetse voor de trein springen of van een hoog flatgebouw af, dit is passé en bovendien belastend voor het milieu en de omstanders. De ontwikkelingsafdeling bij Toyota is op het idee opgekomen om het oude type Prius dusdanig aan te passen zodat de auto het perfecte euthanasie instrument gaat worden.

De auto wordt vrij snel op de markt gebracht worden onder een andere naam: Toyota Drion. Behalve de oude, vertrouwde eigenschappen van de Prius, zoals onverwacht vaart vermeerderen, niet meer kunnen remmen en schuivende vloermaten, krijgt de Drion een zogenaamde terminaal knop, waarmee het gaspedaal min of meer gereguleerd automatisch ingedrukt wordt. Ingenieuze software zorgt er overigens voor dat er een goede crashlocatie wordt gezocht en dat andere auto’s, fietsers, voetgangers en dieren worden ontzien. De auto zoekt zelf het dichtstbijzijnde muurtje, standbeeld of kademuur en rondt de rit zo vlekkeloos af. Om de impact zo effectief mogelijk te laten verlopen, ontbreken in deze auto de kreukelzone’s, zijn de airbags verwijderd en worden de veiligheidsriemen op het laatste ogenblik losgekoppeld. Dit vanwege de wettelijke voorschriften, waarbij ook gezegd moet worden dat bij het telefonisch afscheid nemen vanuit de auto uit veiligheidsoverwegingen alleen handsfree mag gebeuren.

De Toyota Drion zal snel geïntroduceerd worden, het streven is op Goede Vrijdag of waarschijnlijk zelfs een dag eerder. De eerste leveringen zullen dan naar verwachting vanaf Hemelvaartsdag 13 mei kunnen plaatsvinden. Inmiddels zijn besprekingen gaande met de verzekeraars, zeker is wel dat de premie hoog zal zijn. Deze financiele aderlating kan enigszins worden verlicht door een koppeling aan begrafenispolissen, die vaak al afbetaald zijn. Helaas kan er bij de Toyota dealer geen proefritten worden gemaakt en moet de auto bij afname direct worden betaald. Op termijn worden er crashsimulators in de showrooms geplaatst, waarmee realistisch geoefend kan worden.

Afgezette en beveiligde crashsites, strategisch gelegen in de buurt van (auto)kerkhoven, zijn ook in voorbereiding. De eerste testrapporten van de Toyota Drion verschijnen in april in de autobladen, hiervoor heeft de fabrikant een aantal testexemplaren ter beschikking gesteld. Over de prijs en de fiscale bijtelling is nog niets bekend. (1 april!)




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel