Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Maastunnel   
Aan de voet van de Euromast ligt de ruim 67 jaar oude Maastunnel. Volgens het demissionair kabinet Balkenende zou hij al met pensioen moeten zijn, maar de oude heer gaat als rijksmonument gewoon door. Hij werd in vijf jaar gebouwd en was de allereerste autotunnel in Nederland. De tunnel omvat vier buizen: twee voor auto's, een voor fietsers en een voor voetgangers. De Maastunnel vormt een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet en verwerkt dagelijks ruim 75.000 motorvoertuigen. In tegenstelling tot de Euromast is de Maastunnel gratis te bezichtigen.

De in 1942 opengestelde Maastunnel werd volgens de afzinkmethode gebouwd. De afzonderlijke caissons voor de Maastunnel werden elders in een droogdok gebouwd en zijn vervolgens naar de plaats van de tunnel gesleept en daar afgezonken. Deze methode zou later bij talloze andere Nederlandse tunnels, zoals de IJtunnel en Beneluxtunnel, worden toegepast. Elk van de negen delen van de Maastunnel heeft een lengte van ruim 60 meter, een hoogte van 9 meter en een breedte van 25 meter. Daarin liggen naast elkaar twee buizen voor gemotoriseerd verkeer met een doorrijhoogte van 4 meter en daarnaast twee boven elkaar gelegen buizen voor fietsers en voetgangers. Op de historische zwartwit foto wordt de tunnelbuis aan de binnenzijde afgewerkt.

De fiets- en voetgangerstunnels zijn bereikbaar via roltrappen, die in een gebouwtje direct naast het ventilatiegebouw aan de Maas is gelegen. Inclusief toeritten is de Maastunnel 1070 meter lang. Het gesloten gedeelte is ruim 550 meter. Het diepste punt van de tunnel ligt circa twintig meter onder NAP. Bovengronds is de tunnel te herkennen aan de karakteristieke ventilatiegebouwen op de beide oevers, ook goed zichtbaar vanaf de Euromast.

Een wandeling door de voetgangerstunnel is een aparte belevenis, je zult er echter niet veel wandelaars tegenkomen. Dat was in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw wel anders, toen er massaal door fietsers en voetgangers gebruik van werd gemaakt. Boven de roltrappen zijn mozaieken in de tegels verwerkt.

Na een ongeveer 5 minuten durende wandeling komt men op de zuidzijde van de tunnel weer boven. Hier heeft men een verrassend mooi uitzicht op de gerestaureerde ss Rotterdam en kan men eventueel per watertaxi verder gaan.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel