Vat naar Gelsenkirchen

15 juni 2010

Bijdrage van: Aad

Dit jaar viert Truckstar zijn 30-jarig jubileum. In 1980 was ik precies tien jaar in het zwaartransport werkzaam en wist toen nog niet dat ik vanaf 2001 voor dit blad zou gaan schrijven. Als PR manager van het bedrijf met de grote naam had ik mij aangewend om veel projecten te bezoeken. Met de laarzen in de modder, bij nacht en bij ontij en dan weet je ten minste waarover je praat, best wel belangrijk in de communicatie naar de klanten en niet te vergeten de de media. Na enig onderzoek bleek dat ik in het jaar 1980 zo'n vijf en twintig projecten heb meegemaakt, waarvan het transport van een groot vat naar Gelsenkirchen in Duitsland opviel. En laat dit project nou net in een advertentie in de zwaartransport special 2010 van Truckstar staan!

Het bedrijf heette indertijd Mammoet Transport en was in 1971 ontstaan door het samengaan van drie familiebedrijven, waarvan Stoof in Breda de belangrijkste was. Althans dat vonden de mensen in Breda en dat Van Wezel in Hengelo en Goedkoop in Amsterdam (later Mammoet Shipping) belangrijke partners waren, hadden ze weinig mee van doen. Publicitair was het inderdaad een belangrijke vestiging en de klussen op transportgebied en hijswerk waren even bijzonder als spectaculair. Zo hadden ze het Metroviaduct in Rotterdam zuid gereden en geplaatst en waren ze als eerste werkzaam in het Midden Oosten. In het begin met stokoud materieel, zoals een Diamond T en die waarschijnlijk nog ergens op deze aardbol rondrijdt. Later kwamen de fameuze FTF trekkers uit de advertentie in Truckstar in gebruik. Erg wendbaar en van sterke Detroit Diesel motoren voorzien.

De chauffeurs waren toen de belangrijkste mensen in Breda, althans daar waren ze zelf heilig van overtuigd: even vakbekwaam als eigenwijs. En je moet als chauffeur inderdaad wat in huis hebben om zo'n gecompliceerde trekker de baas te kunnen. Alleen het schakelen al was een wetenschap op zich en heel wat anders dan de tegenwoordige volautomatische versnellingsbakken.

Tijdens het laatste stuk van de route naar de raffinaderij in Gelsenkirchen werd de imposante Mack truck van Van Wezel ingezet. Duidelijk is het verschil te zien met de even sterke FTF: een forse neus die bij het manoeuvreren in beperkte situaties een lastig obstakel was. Maar wat een beauty!

Overigens was dit 420 ton wegende vat nog een erfenis van Big Lift in Dordrecht die de kolom op hun terrein in opslag hadden. In 1979 werd Big Lift door Mammoet Stoof overgenomen en jammer genoeg had niemand de vooruitziende geest om heel Mammoet Transport, inclusief het zeegaande deel te centraliseren op dit terrein gelegen aan diep vaarwater. Dit gebeurde pas veel later toen Van Seumeren Mammoet had overgenomen van Nedlloyd en een schitterende zwarelading terminal in Schiedam liet aanleggen.

Tot slot nog een plaatje van een FTF in actie met eveneens Tjeu Fransen achter het stuur tijdens het transport van een transformator voor Smit in Nijmegen. Niets nieuws onder de zon, dus!

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20100615100412876