Wie sterk is moet slim zijn

27 juni 2010

Bijdrage van: Aad

De Bavaria-babes zijn weer vrijgelaten na een absurde gerechtelijke actie van de Fifa en Zuid Afrika. Dat je als voetbalorganisatie de sponsoren exclusief probeert te houden is nog daar aan toe, maar het in de gevangenis gooien van de dames gaat veel te ver. Dit is duidelijk een oprisping van het grote geld in de reclame en ik sluit me aan bij Youp van het Hek die een oproep doet tot een kopersstaking van de biermerken Budweiser en Heineken. En zoals u weet is het met Buckler, het bier voor grote en kleine lullen, slecht afgelopen. In Nederland tenminste, want wist u dat dit alcoholvrije Buckler bier in bepaalde landen zoals de VS nog steeds te krijgen is? Guerillamarketing is een bekend fenomeen in de reclame en wordt gevoerd door bedrijven die meestal met beperkte budgetten moeten werken. En het zal u niet verbazen dat ik daar de nodige ervaring mee heb!

En nu in afwachting van het complete artikel tijdens deze warme dagen alvast een verfrissend plaatje, mede mogelijk gemaakt door onze sponsor! Om een lang verhaal kort te maken: de kop van het artikel is juist! In de jaren tachtig was Mammoet Transport nog een klein bedrijf, maar met een slimme marketing die veel exposure opleverde. Voor het plaatsen van advertenties in de vakbladen had ik een budget van 20.000 oudhollandse guldens. Om meer effect te sorteren ging ik dus over op wat tegenwoordig guerrillamarketing heet. Van Gend & Loos had een advertentiecampagne in de bladen en op tv onder het motto: 'Als VG&L het niet kan vervoeren, dan kan niemand het'.

Hierin stond de chauffeur centraal en als visual zag je een VG&L combinatie bij een piramide en later in de campagne bij de Eiffeltoren in Parijs. Van Gend & Loos was toen nog een gevleugelde naam en onderdeel van de NS en later Nedlloyd. Na enige transportengineering bleek dus dat de Eiffeltoren wel degelijk te vervoeren was op de zojuist ge´ntroduceerde revolutionaire platformwagens (SPMTs). Dat hebben ze geweten! Onze advertentie werd gepresenteerd in de vorm van een memo: Beste VG&L, als jullie het niet kunnen vervoeren neem dan contact op met Mammoet. Ge´llustreerd met een tekening, berekening en als klap op de vuurpijl het telefoonnummer van de Mammoet vestiging in Parijs.

Van Gend & Loos ging over de rooie en schortte de advertentiecampagne op. Het reclamebureau was sportief en zag er de lol wel van in. Opvallend was dat ik intern voor dit idee geen support kreeg, maar na het groene licht van de hoogste baas bleek het idee een voltreffer te zijn. Ondanks het beperkte aantal plaatsingen, o.a. in Elsevier kreeg deze advertentie in de andere media veel aandacht en zelfs Adformatie besteedde hier aandacht aan. De term guerillamarketing moest toen nog uitgevonden worden. En dat onderschrijft mijn stelling: Wie groot is kan ook slim zijn.

In 1999 plaatste Mammoet Transport in London het Millennium Wheel, een high profile project waar de hele wereld naar keek. Opdrachtgever British Airways had zijn onderaannemers een strikt publiciteitsverbod opgelegd en zelfs op de hijsinstallatie mochten geen naam of beeldmerk staan. Piet Stoof, de bedenker van het MSG50 hijssysteem en nazaat van de roemruchte Stoof familie, dacht hier anders over en liet in de werkplaats grote panelen met de letter MAMMOET vervaardigen en op de kraanmast plaatsen. Toen British Airways op hoge toon eiste dat deze 'reclame' er af gehaald moest worden, wees hij naar de opgetopte hijsinstallatie en zei: 'Feel free''. Een klassiek verhaal en waar gebeurd.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20100625143629260