Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Superkraan   
De LTM 11200-9.1 is de grootste en sterkste telescoopkraan die er nu te koop is. De 8-delige en 75 ton wegende telescooparm kan tot 100 meter worden uitgeschoven. Voor het laden, lossen gebruikt men een hydraulisch hefsysteem die de mast op vier punten omhoog vijzelt. De motor in de onderwagen is een 8-cilinder met 680 pk (500 kW), max. koppel 3000 Nm. Brandstoftank: 600 liter. De kraanmotor in de bovenwagen is een 6-cilinder met 367 pk (270 kW), max. koppel 1720 Nm. Brandstoftank: 300 liter. De volautomatische versnellingsbak heeft 12 versnelling vooruit en 2 achteruit. De Liebherr LTM 11200-9.1 is uitermate geschikt voor de assemblage van windmolens. Het kost een paar centen (6,5 miljoen euro), maar dan heb je ook wat.

Het Franse dorpje Leffincourt leeft van de landbouw en van de wind. In het wijdse golvende landschap van de Franse Ardennen worden zestien windmolens (éoliennes' in het Frans) gebouwd. Dit gebeurt met een indrukwekkende kanariegele Liebherr LTM 11200 telescoopkraan, een superkraan die op de weg een gemiddeld brandstofverbruik van maar liefst één op één heeft.

Bert Stui en zijn mannen van Ter Linden Craning uit Doetinchem zetten samen met een Spaans constructiebedrijf de zestien windmolens in elkaar. Ondanks de taalbarrière - de Spanjaarden spreken nauwelijks Engels - zijn ze al aardig op elkaar ingespeeld. Tot nu toe hebben ze er vier in elkaar gezet en voor de vijfde moet de Liebherr - één van de grootste telescoopkranen op de markt - naar een volgende locatie worden verkast. Dit is een hele operatie en daar zijn ze even mee bezig.

Als uw verslaggever van Truckstar zich meldt, zit de ploeg in de keet aan de koffie en wordt er snel een nieuwe pot bijgezet. Het gesprek van de dag is dat de dieseloliecontainer die naast de materieelkeet staat, vanochtend helemaal leeg was. Onverlaten hebben het afgelopen weekeinde maar liefst 1000 liter dieselolie overgeheveld en meegenomen. Bert vertelt dat de werklocatie bewaakt door een Frans beveiligingsbedrijf die regelmatig in het weekeinde langs komen. ,,Dat gebeurt op gezette tijden, maar zodra deze mensen echter hun hielen gelicht hebben heeft het dievengilde vrij spel. Vanwege de hoge brandstofprijzen is dieselolie natuurlijk best aantrekkelijk om te stelen en voordat je het weet kijk je naar een lege brandstofcontainer.''

Het volledige artikel is te lezen in de zojuist uitgekomen Truckstar nr. 12.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel