Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Bedrijven die ons land groot maakten   
Een interessant boek samengesteld door Gerjan Heij gaat over de bedrijven en merken die Nederland groot hebben gemaakt. Voor de hand liggende namen zoals KLM, Verkade, DAF en Omo staan erin, maar ook het oudste nog bestaande familiebedrijf (nee, niet die!), de oudste stokerij ter wereld, de vader van de Nederlandse rijwielindustrie en de moeder van het internationale wegtransport. Gerjan Heij maakt geen aanspraak op een volledige lijst van namen, het geeft wel een nostalgische indruk van het rijke Hollandse verleden en als iets oudere ZZPer is dit het feest der herkenning.

Mammoet Transport was na de oprichting al snel een dochteronderneming van de KNSM. Als PR-manager ging ik regelmatig naar de havenetablissementen, zoals dat toen heette, in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam. Daar is niets meer van terug te vinden omdat het inmiddels getransformeerd is tot woongebied. Van Gend & Loos was na de overname door Koninklijke Nedlloyd in 1979 ineens een zusterbedrijf van Mammoet en VG&L is lange tijd één van de sterkste bedrijfsnamen in Nederland geweest, Sterker dan de naam van het moeder(scheepvaart)bedrijf Nedlloyd, dat niet in het boek voorkomt als bedrijf. Het werd in 2000 opgeslokt door het Deense Maersk en zo verdween dit bedrijf in de vergetelheid.

Als Rotterdammer heeft de RDM (Roterdamse Droogdok Maatschappij N.V.) voor mij een magische klank. Hier werden de grote zeekastelen zoals de Nieuw Amsterdam (1937), De Zeven Provinciën (1953) en de inmiddels in volle glorie gerestaureerde Rotterdam (1958) gebouwd. Na diverse fusies en overnames ging de scheepsbouwtak roemloos ten einde als onderdeel van de Begeman Group. Een andere grote werf in die tijd werd opgericht door de legendarische figuur van Cornelis Verolme. De bouw in hoog tempo van supertankers werd een wereldsucces, jammer genoeg liepen de orders tijdens een recessie terug. De regering had een stevige hand in het tot stand komen van de Rijn-Schelde-Verolme Machine en Scheepswerven N.V. (RSV) waar Verolme als president-directeur niet welkom was. En we weten hoe het uiteindelijk met de RSV is afgelopen, ook dankzij de concurrentie uit het Verre Oosten.

Over vliegtuigbouwer Fokker is een soortgelijk verhaal te vertellen. Ook hier greep de overheid in en werd voor de zoveelste keer duidelijk dat de overheid als ondernemer weinig succesvol is. Het is immers in de politiek gemakkelijk om met geld van anderen (wij dus als belastingbetalers) grote risico’s te nemen en na vier jaar weer uit beeld te verdwijnen.

Opvallend in het boek zijn de foto’s waarop veel mensen in het productieproces zichtbaar zijn. Sinds de gecomputeriseerde automatisering is dit overbodig en wordt het werk door robots gedaan. Ik heb deze omslag meegemaakt: in 1960 werd op kantoor alles met typ- en telmachines gedaan en waren alle werkzaamheden bewerkelijk en herhalend. Met de komst van de PC veranderde dit en ging dit ten koste van talloze arbeidsplaatsen. Veel van die bedrijven, met name in de levensmiddelen- en industriële sector heb ik in mijn Mammoet tijd bezocht. Unilever, Heineken, Grolsch, Akzo, Philips, Shell, DSM waren belangrijke klanten van Mammoet en dankzij deze bedrijven verkreeg Mammoet een duidelijk herkenbaar profiel als zwaartransport specialist.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Commentaar

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel