Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Eiffeltoren in Meccano uitvoering   
Dit schaalmodel van de Eiffeltoren werd door Meccano in een beperkte oplage geproduceerd. De echte Eiffeltoren werd 1869 gebouwd, het Millennium Wheel, nu London Eye geheten, werd 130 jaar later in 1999 geconstrueerd. Zowel de Eiffeltoren als het Millennium Wheel speelden een belangrijke rol in de PR-aktiviteiten van het bedrijf, waarvoor ik zo’n 30 jaar de publiciteit heb verzorgd. Beide constructies werden vervoerd, c.q. gehesen op een bijzondere manier: de Eiffeltoren imaginair, het Millennium Wheel in het echt en natuurlijk was ik er bij!

Wat de Eiffeltoren met zwaartransport van doen heeft? In het begin van de jaren tachtig vond er een omwenteling plaats: de SPMT werd geintroduceerd. Het zelfaangedreven modulaire platformwagensysteem was een Nederlandse uitvinding, ontwikkeld door Mammoet Stoof in Breda en trailerbouwer Scheuerle in Pfedelbach werd ingeschakeld voor de fabricage van dit opmerkelijke voertuig. Het transportsysteem kreeg direct al ruime aandacht in de media, maar eerst waren de klanten huiverig voor deze revolutionaire ontwikkeling, ook in het bedrijfsleven geldt: wat de boer niet kent dat eet hij niet. Ik was erbij om deze zogenaamde SPMTs te introduceren en in het begin ging dit erg moeizaam.

Aan de inzet hing natuurlijk een prijskaartje en ondanks de onbegrensde mogelijkheden duurde het enige tijd voordat de SPMT de norm voor zwaartransport werd. Voor de offshore industrie met steeds groter worden transportgewichten hielden we demonstraties in het binnen- en buitenland en toen Heerema (indertijd Grootint) om was, was deze nieuwe ontwikkelingen niet meer te stuiten. Zelfs het grote publiek nam kennis van dit unieke transportsysteem, zeker nadat er een advertentie ontwikkeld werd in antwoord op een toen lopende Van Gend & Loos campagne: ‘’Als wij het niet kunnen vervoeren (in dit geval de Eiffeltoren), dan kan niemand het.’’ Al snel hadden wij (de engineering afdeling van Mammoet) berekend dat dit met de nieuwe SPMTs wel degelijk mogelijk was en een onverwachte tsunami van publiciteit volgde.

Een ander revolutionair idee op het gebied van hijstechniek was de MSG50. MSG staat voor Mammoet Sliding Gantry systeem en is een modulair hefsysteem voor extreem zware gewichten, waarmee onder andere het Millennium Wheel overeind werd gezet, waar ik natuurlijk bij was. In eerste instantie werd het ontwikkeld voor het hijsen van zware destillatiekolommen van 1000 ton of meer, maar de meeste publiciteit leverde toch het hijsen van het Millennium Wheel op dat door constructiebedrijf Hollandia werd gebouwd. Hoewel uitdrukkelijk door opdrachtgever British Airways verboden, stond de naam MAMMOET in koeienletter op het A-frame. BA had overigens weinig kaas gegeten van PR rond de constructie van dit reuzenwiel, tijdens een BA vlucht naar Heathrow had ik een fantastisch uitzicht op het hijsproject aan de oever van de Thames zonder dat er hierover aan boord maar iets werd gezegd. Dit werd anders toen ik deze omissie aan hun afdeling communicatie had door gegeven. Vervolgens ontwikkelde ik in aansluiting op de succesvolle voltooiing van dit project de advertentiecampagne: ‘Mammoet makes the World go round.’

Wat de Eiffeltoren voor Parijs geworden is, werd het Millennium Wheel voor London en kort daarna volgde de berging van de Kursk. Het waren projecten die Hollands Glorie tot ver over de grens brachten. Volgend jaar word ik 65, maar zeg nu zelf: dit is toch veel te leuk om er mee te stoppen? Prettige feestdagen en tot ziens in 2011!

Winterlandschap Wemeldinge, 20 december 2010. Nikon D3, lens: 24-70mm F/2.8G, 1/200 sec. 24mm. F/7.1




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel