Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Westdijk pakt de metro   
Het laatste artikel dat ik in 2010 voor Truckstar heb gemaakt ging over het transport van een verongelukte metro naar Winkel in Noord Holland. Met een tuinspoor van zo'n 100 meter lengte is mijn interesse in het grote spoor niet verwonderlijk. In 1966 nam ik vrij om het eerste metrotreinstel in Rotterdam te zien arriveren en maakte ik voor het personeelsblad van Pakhuismeesteren een uitgebreide reportage over de bouw van de eerste metrolijn in Rotterdam. Binnenkort een uittreksel hiervan op deze website en naar verwachting wordt het artikel 'Westdijk Transport pakt de metro' in Truckstar nr. 2 in 2011 gepubliceerd.

Westdijk Transport uit Alpen aan de Rijn kreeg opdracht om het 30 meter lange dubbele metrotreinstel van de remise in Diemen op een verlengde Goldhofer trailer te vervoeren naar Castricum Trucks in Winkel. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het meten en richten van voertuigen. Meestal zijn dit bussen of trucks die bij een ongeluk betrokken zijn, maar nu voor het eerst een metrotreinstel. De metro werd beschadigd tijdens een kop/staartbotsing bij het station Wibautstraat in Amsterdam.

Het is rond het middernachtelijk uur als de totaal 37,5 meter lange combinatie met begeleidingswagens op het punt staan het terrein van het GVB in Diemen te verlaten. Pieter Dissel zit achter het stuur van zijn MAN en heeft even tijd voor Truckstar. Hij zit al 13 jaar bij Westdijk en vindt dit werk nog steeds interessant. ,,Ik vind de afwisseling in dit werk het mooiste wat er is. Het is de uitdaging, hoe groter hoe mooier. Vroeger had je een advertentie van Van Gend & Los en die ging over bepaalde zaken die zij niet konden vervoeren. Zoals bijvoorbeeld de Eiffeltoren in Parijs en daar hebben wij dan het volgende antwoord op: laat het maar door Westdijk vervoeren, wij kunnen het wel.

Op de rondweg om Amsterdam is het op dit tijdstip niet druk en kan Pieter stevig doortrappen. Hier en daar wrijft een verbaasde automobilist zijn ogen uit als hij de op de autoweg voortsnellende metro voorbij ziet gaan, maar als we eenmaal op de A7 richting Purmerend rijden, is er zo goed als geen verkeer meer te bekennen. In de buurt van Hoorn is een wegversmalling wegens asfaltering werkzaamheden. Die vormen voor het drie meter brede transport echter geen probleem. Bij afslag 10 bij Wognum wordt de A7 verlaten en kan Pieter met zijn stuurkunst flink aan de bak. Op korte afstand na elkaar volgen een bocht en een rotonde elkaar snel op en die zijn duidelijk niet op een metrotreinstel berekend.

Het transport ligt voor op het schema, maar bij Opmeer is een wegafsluiting door wegwerkzaamheden. Na een routeverkenning is er afgesproken dat het transport om vier uur mag passeren. Om twee uur staan we echter al bij het bordje dat de N241 van 20 6 uur in de ochtend is afgesloten. Maar een stukje verder treffen we iemand die bij deze werkzaamheden is betrokken. Hij belt de uitvoerder en die regelt dat het de het materieel even aan de kant wordt gezet. En zo kan het konvooi zonder noemenswaardige vertraging verder.

Het laatste deel van de route wordt verder zonder problemen afgelegd en om half vier staat de metro bij zijn voorlopige eindpunt in Winkel. Pieter en Pieter kunnen nog een paar uurtjes tukken in hun slaapcabine, in afwachting van de lossing die om ca. acht uur is gepland. Even later komen we langs de rotonde waar Henk Verdoes druk doende is om in de regen de rijplaten op te ruimen. De mist hangt er ook nog en dit geeft met de verlichting een surrealistisch tintje aan het geheel.

De volgende dag is Winkel uitgelopen om de metro te bekijken. Het kost nog even moeite om het metrotreinstel in de werkplaats te krijgen, maar als hij eenmaal van de trailer is kunnen de mannen van Castricum aan de slag. Vreemd genoeg is er aan de buitenkant geen schade te zien, maar de balken en de vloer zijn door de botsing flink verbogen en het wordt nog een hele klus om dat weer recht te krijgen.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel