Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Metrowandeling (2)   
In 1966 maakte ik een wandeling langs het traject van de in aanleg zijnde metro in Rotterdam. Startpunt was het Centraal Station, dat nu in 2011 wederom een grote bouwput is. In het personeelsblad 'Langszij' van Pakhuismeesteren (nr. 10, oktober 1966) staat het eerste deel van mijn reportage, waaruit ik het een en ander overneem. Dat gaat als volgt: "Een grote puinhoop. Dat is het terrein gelegen boven het ondergrondse Centraal Station. Ik sjouw mee: 1 combitas, 1 statief, 1 elektronenflitser, 1 camera om de nek, 1 lichtmeter en 1 zaklantaarn met het oog op een eventuele staking van het Gemeentelijk Energie Bedrijf. Vervolgens val ik mij bijna te barsten over een geniepig uitstekend stuk ijzerdraad."

"Het metrostation C.S. onderscheidt zich van de andere ondergrondse stations door het feit, dat men hier een middenperron aantreft. Opmerkelijk zijn ook de paddestoelachtige steunpilaren die het geheel een ruime indruk geven. De lengte van het metrotraject is 6 kilometer. Dit is onder te verdelen als volgt: van C.S. tot de Maas 2 km, onder de Maas ligt 1 km. tunnel en de afstand van de Maas tot het Zuidplein is 3 km. In totaal zijn er zeven metrostations."

Een beperking bij het fotograferen in de tunnel was het ontbreken van een (dure) groothoeklens. De serie is gemaakt met een Domiplan standaardlens 50mm. en dat was niet altijd even handig. Verder was er weinig licht en het gebruik van een statief was dus onvermijdelijk. ''We verlaten nu het Centraal Station en komen direct al in een stuk tunnel te staan, waarin zich geen tussenmuur bevindt. Hierin komt een kruiswissel te liggen, die ervoor moet zorgen, dat de treinen direct bij aankomst op het andere spoor te komen staan."

"Ik sta nu weer op een perron en ik zal U vertellen hoe men de lengte hiervan bepaald heeft. Men is er van uitgegaan, dat er maximaal vier rijtuigstellen aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Elk rijtuig heeft een lengte van 29 meter over de koppelingen. Vermenigvuldigen we dit met vier, dan komen we aan 116 meter. De lengte van de perrons is dan ook gesteld op 120 meter. de perrons hebben een breedte van drie en een halve meter. De capaciteit van de metro kan worden opgevoerd tot 40.000 passagiers per uur in een richting."

En dat er van digitale fotografie nog geen sprake was, getuigt de volgende zinsnede: "En tenslotte bij het verlaten van station Stadhuis voor onze fotograferende vrienden, die dit station met een bezoek gaan vereren en daarbij enkele foto's willen maken. Heeft U een langzame film in uw toestel, bijv. 17 din, dan is een statief onontbeerlijk. Met een belichting van een seconde komt U al een heel eind. Voor foto's uit het handje moet U een snelle film gebruiken, bijv. tri-x 27 din en hierbij krijgt U bij 1/60 seconde met diafragma 2,8 een goed resultaat." Een tikkeltje belerend, dat wel, maar wel informatief. (Wordt vervolgd)




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel