Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Braziliaanse Bloemen voor Scania   
Truckstar nr. 2 is uit! Hierin staat het reeds eerder aangekondigde verhaal over het transport van een metrotreinstel naar Schagen. Het past aardig in de terugblik op de bouw van de metro in Rotterdam, zoals in afleveringen op deze website wordt gepubliceerd. Onder alle andere interessante verhalen in deze Truckstar staat ook een reportage die ik vorig jaar in Brazilië heb gemaakt. Het gaat over Azaleakweker Jacob Liebe, die vanuit Drenthe naar Holambra II is geemigreerd. Op het eerste gezicht is hij een kaaskop die van bloemen houdt. Schijn bedriegt en als volbloed Braziliaan zegt hij geen 'trucks', maar ‘caminhões’.

Holambra II is een plaats waar veel Nederlanders zich in de jaren zestig hebben gevestigd. Het ligt in het heuvelachtige en waterrijke Paranapanema district. We ontmoeten Jacob Liebe, een Drentenaar die 30 jaar geleden min of meer bij toeval hier terecht is gekomen. Eerst als stagiaire van de HLS (Hogere Landbouwschool) en toen hij er voor een tweede keer terugkwam ontmoette hij zijn vrouw Maria Adriana en is er nooit meer weggegaan. Ze hebben nu twee dochters: Simone en Suzanne die voor het huis in het warme subtropische zonnetje met de hond spelen. Achter het huis heeft hij een azaleakwekerij met 85 werknemers en ook een eigen transportbedrijf om zelf zijn bloemen en planten te vervoeren.

Volgens Jacob is het uitbesteden van het transport van zijn producten aan derden niet mogelijk omdat er maar zo’n duizend kilometer per week wordt gereden. Dat zijn dus dure kilometers en daarom brengt hij de bloemen en planten met zijn eigen auto’s naar de afnemers in het 280 km. verder op gelegen São Paulo. ,,We rijden er twee keer per week heen, de wagens worden zondagochtend geladen en we vertrekken op zondagavond. We komen dan dinsdagmiddag weer terug en dat doen we dan op woensdag, donderdag en vrijdag nog een keer.’’ Hij levert rechtstreeks aan de afnemers: bloemenwinkels maar ook supermarkten. Tevens vervoert hij zijn producten regelmatig naar Campinas bij Holambra I, de oorspronkelijke vestigingsplaats van de Nederlandse emigranten, gesticht in de jaren vijftig.

Op de nieuwe vrachtwagen ontbreekt nog de opvallende beschildering van de drie oudere Scania’s. ,,Dat doen we niet alleen omdat het mooi staat, maar deze beschildering heeft ook een veiligheidsfunctie. Hiermee zeg je dat je bloemen vervoert. Als dat er niet opstaat dan denken dieven dat er kostbare lading in zit zoals sigaretten of computers. Bloemen vinden ze niet interessant, daar hebben ze te veel werk aan en het is moeilijk verhandelbare waar. Met mijn allereerste Scania heb ik een miljoen en 100.000 kilometer zonder problemen gereden en het merk staat hier dan ook bekend om zijn duurzaamheid."

Jacob Liebe mag dan verstand hebben van vrachtwagens maar zijn hart ligt duidelijk in de bloementeelt. Als hij daarover vertelt beginnen zijn ogen te stralen. ,,Wij telen op 10 hectare grond azalea’s in twaalf verschillende soorten en groottes. Daar zijn we al jaren mee bezig. Dit klimaat is voor de azalea eigenlijk te warm en om een soort te krijgen dat er beter tegen bestand is kruisen we ze met andere soorten. Uit de hele wereld, Australië, Noord Amerika en Europa hebben we genetisch materiaal verzameld en dat gekruist. Dat is gelukt en inmiddels hebben we 70% van alle soorten zelf gekweekt. Deze azalea’s zijn beter bestand tegen het Braziliaanse klimaat bestand en daar gaan we ook kwekersrecht voor aanvragen. Niet alleen onze chauffeurs werken hard, maar ook de mensen in de kwekerij en ik denk dat we als we de kwekerij in Nederland hadden, we voor dit werk geen personeel zouden kunnen krijgen."

Het volledige verhaal met met een meer uitgebreide fotoreportage staat in Truckstar nr. 2. Hierin ook het artikel over het transport van het verongelukte metrotreinstel naar Winkel.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel