Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Star Refinery   
Een slangenbezweerder in Thailand brengt met zijn magische fluit een slang omhoog, maar om een 560 ton zware destillatiekolom omhoog te krijgen, heb je toch ander gereedschap nodig. In dit geval werd een 1200 tons capaciteit Manitowoc ringer kraan met jib en contra=ballast ingezet. Het gebeurde in Sattahip op de Star raffinaderij, waar deze stalen reus met een zware-lading schip werd afgeleverd. Zoals gebruikelijk bij Japanse constructiebedrijven begon Nippon Steel de hijsoperatie met een typisch Japanse ceremonie om de goden gunstig te stemmen voor een veilig verloop. Note voor alle redacties in Nederland: hier wordt gehesen en niet getakeld, zoals hijswerk tegenwoordig abusievelijk wordt benoemd. Een hijskraan is geen takelwagen en een takelwagen is geen hijskraan!

Het overeind zetten van zo'n zware destillatiekolom is altijd weer een spannende belevenis. Men moet zich realiseren dat ondanks alle berekeningen en veiligheidsmaatregelen een dergelijk hijsoperatie altijd erg risicovol is. In dit licht gezien is het begrijpelijk is dat met een ceremoniele aftrap alles uit de kast wordt gehaald om het hijswerk veilig te laten verlopen. Dat gebeurt dan met het offeren van een gebraden zwijn of in dit geval het uitsprenkelen van een fles sake (rijstwijn) op de hijskraan. Overigens vond ik de ceremonie met het gebraden zwijn smakelijker omdat die na de ceremonie door de aanwezigen verorberd mocht worden.

In het Verre Oosten maakte ik dergelijke ceremonies regelmatig mee. Op ons nuchtere Westerlingen komt dit nogal merkwaardig over, maar het is niet veel anders bij de doop van een schip, waarbij een fles dure champagne tegen de boeg moet worden stukgegooid voor een behouden vaart. Net als de destillatiekolom moeten de flessen op een bepaalde manier nauwkeurig nauwkeurig neergezet worden en de veiligheidsman van Nippon Steel was hiermee belast.

Vervolgens maakt het management team een diepe buiging om eerbied te tonen en om een succesvolle afloop van het hijswerk te vragen, uiteraard met de pet in de hand. Hierna wordt de hijsmeester gevraagd om de rest van de ceremonie uit te voeren.

Een beetje onwennig giet de hijsmeester volgens de aanwijzing van een Japanner de sake over verschillende onderdelen van de kraan.

De sake wordt direct uit de fles over de tracks van de kraan uit gegoten. Er volgt ook nog een handje zout, maar omdat er al genoeg roest op de crawler zit, is dat niet zo erg.

Na de toolbox meeting wordt direct met het hijsen direct begonnen. Meestal begint zo'n operatie vroeg in de morgen omdat in warme gebieden dan de minste wind staat. Windkracht is erg belangrijk bij een kritisch hijswerk en mag dan meestal niet boven windkracht 3 uitkomen.

De kolom is op trailers in een liggende positie aangevoerd en nadat ze aan beide zijden met slingen is aangeslagen, kan het hijswerk beginnen. De gezegende Manitowoc is in dit geval de hoofdkraan, terwijl de andere kraan als zogenaamde staartkraan fungeert. Als de kolom overeind staat, wordt de staartkraan losgekoppeld en zet de Manitowoc na een draai op zijn ringer het vat op de fundatie.

Eind goed, al goed en dat dankzij een fantastische M1200R en twee flessen sake!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel