Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 40 jaar Mammoet (nu echt!)   
Vandaag (6 april 2011) bestaat het zwaartransport bedrijf Mammoet 40 jaar. Hieraan wordt door het bedrijf zelf geen aandacht besteed omdat de viering van het heugelijke feit prematuur door Van Seumeren gevierd werd in 2006. Als gewiekst zakenman had Frans van Seumeren in 2000 Mammoet Transport van Nedlloyd overgenomen en ere weer ere toekomt: hij heeft het bedrijf op voorbeeldige wijze voortgezet. Van PR en communicatie had hij echter geen kaas gegeten en omdat de familie dol was op het organiseren van feestjes werd het 40-jarig bestaan vijf jaar te vroeg gevierd. In ’40 jaar Mammoet?’ elders op deze website heb ik deze geschiedvervalsing al afgeserveerd en schrijf dit stukje omdat ik in het officiele Mammoet jubileumjaar de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt.

In een recent verstuurde mailing aan mijn goede klanten en relaties schreef ik het volgende: .. Dit jaar heb ik de 65-jarige leeftijd bereikt: op zichzelf geen verdienste, maar wel van belang is hoe je die jaren heb ingevuld. Een aanzienlijk deel van mijn werkzame leven heb ik besteed als PR Manager bij een bekend zwaartransport bedrijf, nu gevestigd in Schiedam. Vanaf de grondslag in 1971 ben ik betrokken geweest bij de opbouw van dit boeiende bedrijf en heb ik de ontwikkeling van een onvervalst stuk Hollands Glorie meegemaakt. Bij een overname tijdens de Millennium wisseling werd het oude management weggebonjourd en was ik eigenlijk ook wel toe aan een nieuwe uitdaging, eufemistisch omschreven. De afgelopen jaren heb ik mijn brede ervaring op publiciteitsgebied goed kunnen gebruiken in Proteus Producties.’’

Nu ik ook regelmatig werk voor andere bedrijven en bladen, zie ik een tendens dat Mammoet zich veel minder onderscheidt van de concurrentie. Het zijn vooral de bergingen waarmee het bedrijf zich profileert (Kursk, tanker op de Rijn). De combinatie land/water en hijsen wordt meer gepropageerd en dat was nu juist het ‘Unique Selling Point’ (USP) waarmee Mammoet Transport groot werd: zware-ladingchepen, trailers en hijskranen in één hand. ‘Factory to foundation’ was het axioma waarmee Mammoet zich een wereldpositie verwierf en de door mij ingevoerde slagzin: ‘Heavy transport beyond limits’ ondersteunde dit.

Inderdaad, mijn bijdrage aan het grootmaken van Mammoet was kleinschalig, maar effectief. Jammer genoeg werd mijn dienstverband om bedrijfspolitieke redenen voortijdig afgebroken en veranderde de PR afdeling in een ‘lame duck’. Mijn USP was en is nog steeds dat ik alle disciplines in het PR vak zelf kan uitvoeren. Ik schrijf, fotografeer, film en weet de juiste persinstanties te interesseren. Dat bleek een gouden combinatie, waarin ik met een beperkt budget Mammoet keer op keer in het voetlicht wist te krijgen.

Tegelijk met het 40-jarig bestaan van Mammoet neem ik afscheid van een belangrijk deel van mijn werkzame leven. Dat wil niet zeggen dat ik stop met Proteus Producties, integendeel, met zoveel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zwaartransport hoop ik daar nog jaren verslag van te kunnen doen! Met of zonder feestje!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel