Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Trams voor de Brusselaars   
In de stijlvolle stationsrestauratie van het Centraal Station in Brugge zitten de hoofdrolspelers van het tramtransport komende nacht achter pannenkoeken en een Belgische wafel. Chauffeur Erik De Loor, vaste begeleider Geert Fleerackers, bijgenaamd Flurk en stagiere Tom Thijs laten het zich goed smaken. Op de achtergrond staat een radio met nieuwsberichten aan, waarin wordt gemeld dat de Belgische kabinetsformatie inmiddels reeds 249 dagen duurt en dat moet een wereldwijd record zijn. Het gesprek komt op de uitzichtloze situatie waarin het land verkeert en Erik vertelt dat een vrouwelijke senator heeft voorgesteld om een seksstaking te organiseren tot ze eruit zijn. Waarop Geert opmerkt dat als de vrouwen dit gaan doen, het land wel weer snel een regering zou krijgen.

Het uitgebreide complex van spoorwegmaterieelfabrikant Bombardier ligt op loopafstand van het station. Eerder die dag hebben ze het 47(!) meter lange en 44 ton zware tramstel met de trekkracht van de MAN 680 op de trailer getrokken. Met de aangekoppelde trekker heeft de transportcombinatie een respectabele lengte van maar liefst 57 meter. De ‘Red Dragon’ 4-assige truck hebben we al eens eerder in Truckstar gezien en het valt ons op dat er op de gril twee giftig rode draakjes zijn bijgekomen, inclusief een extra set flitslampen. ,,Het is erg druk geweest en heb weinig tijd gehad om nog wat aan mijn trekker te doen’’, zegt Erik terwijl hij een spanketting aandraait. ,,We zijn al een poosje bezig met het vervoer van deze trams en als we deze serie af hebben dan krijgen we nog een serie tien meter kortere trams die ook naar Brussel moeten. We moeten op afroep beschikbaar zijn en het gebeurt ook wel eens dat een transport op het laatste ogenblik wordt afgeblazen.’’

De tramremorque, zoals Erik deze speciale tramtrailer noemt, bestaat uit zes Goldhofer aslijnen aan de achterzijde (twee + vier) en twee aslijnen afkoppelbare jeepdolly aan de voorzijde. Hiertussen zit het in lengte aan te passen draaggedeelte met daarop rails op twee verschillende spoorbreedtes. Erik zegt hierover: ,,De trams voor Brussel rijden op normaalspoor, 1435 mm. we gebruiken we hiervoor de buitenste spoorstaven. De trams in Antwerpen rijden op een smaller spoor (1000 mm.)en als daar trams heen moeten, dan doen we dat met de middelste spoorstaven.’’ Tom Thijs, de jongste van het stel, is ook van de partij en bezig met het vastsjorren van de trams. Het is niet verwonderlijk dat dit werkje uitermate secuur moet worden uitgevoerd als je bedenkt dat elke tram maar liefst 2,2 miljoen euro kost.

Het volledige verslag van dit Belgische tramtransport staat in Truckstar nr. 5, dat zojuist is verschenen.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel