Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 SPMT: made in Holland!   
SPMTs, of zelfaangedreven platformwagens zijn de smeerolie voor ieder groot zwaartransport project. Opmerkelijk is, dat dit wereldwijd ingezette ingenieuze trailersysteem van oorsprong een Nederlandse uitvinding is. In 1984 werd er tijdens een persconferentie bij SPMT fabrikant Scheuerle in Pfedelbach (Duitsland) de volgende vraag gesteld: ,,Waarom gaat eigenlijk een Nederlands bedrijf met dit unieke transportmaterieel werken? De transportingenieur van Mammoet die aan de wieg van het SPMT systeem had gestaan, dacht even na en maakte toen de onvergetelijke opmerking: ,,Dan moet ik u eerst uitleggen waarom Duitsland de 2e Wereldoorlog heeft verloren.’’ Een pijnlijke stilte viel in het overwegend uit Duitsers bestaande gezelschap….

Dit was natuurlijk een verwijzing naar het geavanceerde oorlogsmateriaal waar de Duitsers indertijd over konden beschikken en toch verloren. En inderdaad, die ‘verdammte Holländer’ hadden weer geflikt, zij hadden het monopoly in handen van een revolutionair transport systeem dat de wereld van het zware vervoer totaal zou veranderen. Meerassige platformwagens werden natuurlijk al veel langer gebruikt in de zwaartransport business, maar deze trailers hadden geen eigen motoren en werden altijd getrokken door trekkers of lieren. De engineering afdeling van een Nederlands bedrijf, Mammoet Transport uit Breda, ontwikkelde een totaal nieuw modulair transportsysteem, voorzien van eigen voortstuwing.

Ook nooit vertoond was het binnen 360 graden draaibare assysteem waardoor ze in een beperkte (fabrieks)ruimte kunnen worden ingezet. Het dek van van de trailer kan hydraulisch worden ingesteld van een minimum hoogte van 1.20 meter tot 1.60 meter. Op deze manier is zware lading gemakkelijk te laden en te lossen. Er werden twee basisversies ontworpen, een met 4 assen en een met 6 assen, die samengekoppeld in de lengte of breedte tot oneindig aantal aslijnen uitgebreid kunnen worden met een bijna onbeperkt laadvermogen. Omdat de units een standaard breedte van 243 centimeter hebben, is vervoer over de weg op platte trailers zonder vergunning mogelijk. Mammoet Transport werd door deze uitvinding marktleider in de heavy lift business en dat hebben ze sindsdien niet meer uit handen gegeven. Zij zijn koploper met wereldwijd meer dan 2000 aslijnen, op de voet gevolgd door Sarens, ALE en Wagenborg Nedlift.

Wilt u meer lezen over dit stukje Hollands Glorie? Koop dan de zojuist uitgekomen Truckstar Zwaar en Speciaal Transport Special 2011.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel