Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Ruim baan voor een Neptune   
Met een vleugellam vliegtuig kom je niet ver, tenzij het op een uitschuiftrailer staat. In Truckstar nr. 8 is hierover een artikel gepubliceerd, waarin een uitgebreid verslag van het nachtelijk transport wordt gedaan. In dit nummer staat ook alles over het 31e Truckstar Festival, dat op 30 en 31 juli in Assen wordt gehouden. Ook nog verkrijgbaar in de boekhandel is de ZT Special van Truckstar met zware- en superzware transporten. Allemaal aanraders!

De Lockheed Neptune SP-2H in het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg heeft heel wat vlieguren achter de rug, maar het geniet al jaren van een welverdiend pensioen. Maar omdat volgens het spreekwoord rust roest en het vliegtuig last heeft van corrosievorming, wordt hij gereviseerd en opnieuw gespoten bij Quality Aircraft Painting Services, gevestigd op het vliegveld in Lelystad. Omdat Koninklijke Saan uit Diemen de nodige ‘vlieguren’ op zijn conto heeft staan, zijn ze als ervaren specialisten op dit gebied gecontracteerd voor het vervoer van Soesterberg naar Lelystad. Voordat het historische luchtverkenningsvliegtuig echter vertrekt, moet het toestel gedeeltelijk worden gedemonteerd. De losse vleugels, propellers en staartdelen worden per trailer daags tevoren naar Lelystad vervoerd, terwijl de 27 meter lange en 10 meter brede romp in de nacht van zaterdag op zondag op transport wordt gezet. Hiervoor wordt de A28 richting Nijkerk vanaf middernacht een paar uur afgezet.

Als de A28 richting Amersfoort volledig is afgesloten kan het konvooi even voor middernacht vertrekken. Vergezeld van vier begeleiders, waarvan twee op de motor en acht verkeersregelaars wordt het ruim 20 km. stuk snelweg afgelegd. Halverwege wordt er een stop gemaakt om plaats te maken voor de aanzienlijk aangegroeide filestaart: het is opmerkelijk hoeveel verkeer er nog ’s nachts van de A28 gebruik maakt. Even na de kruising met de A1 wordt het konvooi een half uur bij een wegverbreding aan de kant gezet om het autoverkeer te laten passeren. Het resterende stuk A28 wordt hierna zonder problemen afgelegd en bij afrit 9 naar Nijkerk wordt de snelweg verlaten. Aan het einde van de afrit moet het transport linksaf via een viaduct over de A28.

Hier doet zich een ander probleem voor: de staart van het vliegtuig is vier en een halve meter hoog en dat gaat niet onder de verkeerslichten door. Een Liebherr LTM1160 met 160 ton hefvermogen staat al opgesteld en zorgt ervoor dat de Neptune met een ‘haasje over’ sprong op de trailer belandt. En zo zweeft het museumvliegtuig toch nog een stukje tussen hemel en aarde.
Het volledige artikel staat in Truckstar nr. 8




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel