Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Business as usual   
Na 11 jaar Van Seumeren bewind, is Mammoet weer terug bij af. In 2000 was het zwaartransport bedrijf nog dochteronderneming van de Koninklijke Nedlloyd, eens een rederij met een solide reputatie, maar door het ontbreken van de juiste handelsgeest aan lager wal geraakt. Het concern werd in delen verkocht aan de meest biedende en het vroeger zo indrukwekkende bedrijf met 22.000 personeelsleden schrompelde ineen tot een financiele houdstermaatschappij met 22 werknemers. Het veelbelovende Mammoet Transport werd verkocht aan Van Seumeren, tot dusver hun grootste concurrent. Tot slot verdwenen de Nedlloyd schepen naar P&O, later Maersk en zo kwam een stuk Nederlandse scheepvaart geschiedenis aan zijn eind.

Een artikel in het Financieel Dagblad van 5 juli jl. begint als volgt: "De familie Van Seumeren, oprichters van Mammoet Holding in Schiedam, 's werelds grootste uitvoerder van zware hijs- en transportopdrachten, breekt met grootaandeelhouder SHV Holdings in Utrecht.'' De korte voorgeschiedenis van Mammoet Transport, opgericht in 1971, staat in bovenstaande intro en maakt duidelijk dat het ruim tien jaar lange Van Seumeren bewind voorafgegaan werd door een dertig jarige opbouw en expansie van " 's werelds grootste uitvoerder van zware hijs- en transportopdrachten".

Hoewel ik persoonlijk minder prettige herinneringen heb aan de overname (en met mij vele andere collega's in het binnen- en buitenland!), was het voor Mammoet als expanderend bedrijf de beste optie. De Van Seumeren directie bestond uit straatvechters, die met veel lef het werk naar zich toe trokken. Dat was heel anders dan men bij het 'oude' Mammoet gewend was, als dochter van een keurig scheepvaartbedrijf mocht men zich bijvoorbeeld niet met het geven van 'douceurtjes' aan de klanten bezig houden. Voor projecten in bijvoorbeeld het Verre- en Midden Oosten was dat helaas onvermijdelijk. Daarbij werd Mammoet door de slechte financiŽle situatie bij de moedermaatschappij uitgehold en was er zeker geen geld beschikbaar voor nieuwe investeringen. En die waren in de competitieve heavy lift business hard nodig.

De grote grap was dat Van Seumeren dit geld ook niet had, maar omdat zij de lucratieve scheepvaarttak Mammoet Shipping aan Spliethoff verkochten en nog een paar andere in hun ogen nutteloze activiteiten afstootten zoals bijvoorbeeld weg- en ferrytransport wisten ze voldoende krediet bij de banken te krijgen voor de financiering. Frans van Seumeren, de aanjager achter de overname, wist als sluw onderhandelaar het terrein van de oude Verolme werf aan de Nieuwe Waterweg van de gemeente Schiedam los te peuteren, waar ze een heavy lift terminal gingen bouwen. Tegelijkertijd kregen ze als en godsgeschenk te berging van de Kursk in handen, voor de poorten van Heerema weggesleept, en bracht dit veel geld in kas. Hierdoor maakte Mammoet een expansie door, waar ze al jaren op zaten te wachten en had Van Seumeren de alom bekende en schitterende bedrijfsnaam verworven.

Nadat Frans van Seumeren in 2006 zijn meerderheidsbelang aan SHV had verkocht, was het wachten op 'het verschil van inzicht over het te voeren beleid' zoals wordt gemeld in het FD. Toen de SHV Patrick van Seumeren uit de directie wilde verwijderen, stapte Roderik van Seumeren als bestuursvoorzitter op, samen met de overige leden van de familie. De resterende 25% van de aandelen zijn per direct verkocht aan de SHV, die nu 100% eigenaar van Mammoet is.

Opmerkelijk is dat de nieuwe bestuursvoorzitter en een aantal nieuwe directieleden afkomstig zijn uit het oude mammoet Transport. Voor Mammoet is deze ontwikkeling geen slechte zaak en kan het bedrijf zich op een goede en rustige manier blijven ontwikkelen. Het is alleen te hopen dat SHV een beter beleid voert ten opzichte van haar dochters dan indertijd de Koninklijke Nedlloyd gedaan heeft.

Maar uiteindelijk zijn het toch de mensen van de werkvloer, die de naam van het bedrijf iedere dag weer hoog moeten houden. En ik wens ze voor nu en in de toekomst alle succes!!!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel