Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Over zendmasten en wombats   
De eerste haven die we in Australië aandoen is Exmouth. Een gat waar niets te beleven valt en het is een opluchting als de Amsterdam weer dezelfde dag vertrekt. Langs de kust varend zien we een zendmastenpark daterend uit de 2e Wereldoorlog waarmee contact onderhouden werd met de duikboten in de Indische Oceaan. Sommige masten hebben een hoogte van 400 meter en ze zijn nog steeds voor communicatiedoeleinden in gebruik. Vanaf de Amsterdam zien we een schitterende zonsondergang en na een dag varen bereiken we de haven van Fremantle. In het nabijgelegen Perth was ik vroeger al eens eerder geweest voor een verscheping van ertsoverslagkranen naar Port Hedland.

Perth is naar mijn mening een weinig interessante stad en na een korte cruise over de Swan River brengen we een bezoek aan het Caversham Wildlife Park in Whiteman. David en Pat Caversham kochten dit park in 1987 en hebben hier een collectie van 200 verschillende soorten met een totaal van 2000 dieren verzameld.

Je wandelt onder begeleiding door het park en ontmoet kangoeroes, wallaby’s, koala’s, wombats en andere Australische diersoorten. Een relaxte manier om het Australische wildlife te zien en als je altijd al een kangoeroe heb willen aaien dan is dit de plaats.

De koala’s slapen achttien uur per dag en houden dan maar vier uur over om te eten. Ze eten uitsluitend bladen van de eucalyptus boom, waar ze dan ook de hele dag in zitten en hangen. Het zijn aandoenlijke, erg trage beesten en het feit dat ze naar eucalyptus ruiken, is dan ook niet verwonderlijk.

Fremantle ligt aan de monding van de Swan River en is gelukkig niet aangetast door de hoogbouw. Het havenstadje heeft zijn Victoriaanse uiterlijk behouden en het is een prettige ervaring om er doorheen te wandelen. Straatmuzikanten spelen er met wisselend succes en op High Street wordt een uitstekende kop koffie serveren. In een aantal markante gebouwen is de Notre Dame universiteit gehuisvest en omdat het nog vroeg is zijn er maar weinig studenten te zien.

In het voormalige douanehuis is het scheepswrakken museum gehuisvest. In een aparte afdeling is een boegsectie van het beroemde VOC schip Batavia gehuisvest. Onderweg naar Batavia voer het in 1629 op een rif bij de Houtman Abrolhol eilanden ter hoogte van Geraldton. Een deel van de bemanning kon zich op een eiland redden, terwijl een andere groep in een zeilboot naar de kust ging om water en voedsel te halen.

Op het eiland werd een ware terreur uitgeoefend door een onderkoopman van het VOC: veel mensen werden wegens het minste vergrijp opgehangen. In het boek ‘Batavia’ van de Australische schrijver Peter Fitzsimons wordt deze historische gebeurtenis goed beschreven. Het laat zich lezen als een spannende roman en beschrijft ook het ontstaan van de VOC (Verenigde Oostindische Compagnie), de eerste multinational ter wereld, waarin Nederlandse kooplui zich hadden verenigd om rijk te worden met de specerijenhandel. In tegenstelling tot de Portugezen hadden de Nederlanders geen enkele behoefte om hun religie te verspreiden en zoals Fitzsimons het in zijn boek treffend omschrijft, werd er handel gevoerd onder het officieuze motto: ‘Jezus Christ is good, but trade is better.’ Het overgebleven deel van het schip werd samen met een deel van de lading in 1970 geborgen en na conservering in het museum tentoongesteld. Achter de boegsectie is een poort opgebouwd, die was meegenomen om als toegang te dienen voor een VOC gebouw in Batavia. Onder het schip liggen originele straatklinkers die als ballast werden meegenomen en gebruikt zouden worden in Batavia. Kapitein Hendrick Brouwer had al eerder in 1611 een snelle route naar Oost Indië gevonden en op het gevaar gewezen niet te dicht onder de kust van West Australië te varen. Hij had ook een kort bezoek gebracht aan de onherbergzame kust en constateerde hij dat dit terra ingognito geen enkele toegevoegde waarde had voor de VOC. Een stelling waarin ik mij na mijn bezoek aan Exmouth volledig kan vinden!

Als de Amsterdam weer langzaam de haven van Fremantle uitvaart, passeren we een veetransportschip vol met schapen voor Saudi Arabie en een autocarrier van de Wilhelm lijn. Het nieuwe scheepvaartmuseum ligt bij de haveningang met ernaast een oude duikboot in een dok. Volgens een lokale ‘Freo’s’ lijkt het museum op een kruising tussen een non en een walvis. Ik houd het maar op een mislukte poging om het operahuis in Sydney te imiteren. Als u meer wilt weten over de geschiedenis van de ondergang van de Batavia, dan is het pas uitgegeven boek ‘Batavia’ van Peter Fitzsimons een aanrader. Meer info hierover op www.randomhouse.com.au




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel