Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Sydney on The Rocks   
,,We got into Port Jackson early in the afternoon and had the satisfaction of finding the finest harbour in the World.íí Dit was een uitspraak van Captain Arthur Phillip, commandant van de English First Fleet toen hij op 14 januari 1788 Campbells Cove binnen zeilde. We hadden een soortgelijke ervaring toen we op 14 november 2011, 223 jaar later, in het ochtendgloren de contouren van het Opera House en Sydney Harbour Bridge zagen verschijnen. Het binnenvaren van de Campbells Cove is inderdaad een bijzondere ervaring en veel cruisegasten waren al om zes uur uit hun bed gekomen om deze gebeurtenis mee te maken. Bij wijze van uitzondering was de voorplecht van de Amsterdam voor het publiek opengesteld en werden er warme broodjes, jus díorange, koffie en thee geserveerd.

Ms Amsterdam werd afgemeerd aan de Circular Quay in het The Rocks district, de geboorteplaats van het moderne AustraliŽ. Dit oudste deel van Sydney ligt tussen het Opera House en de Sydney Harbour Bridge. De pakhuizen zijn hier omgebouwd tot dure winkels en restaurants, de cruise schepen die te hoog zijn om onder de Harbour Bridge te passeren krijgen hier hun ligplaats. Circular Quay is in de ochtendspits een druk punt met een mengeling van toeristen en AustraliŽrs, die gehaast een veerboot of bus naar allerlei bestemmingen in Sydney nemen.

De Sydney Harbour Bridge werd voor de oorlog in de depressietijd gebouwd en vormt een verbinding tussen Noord-Sydney en de haven. De bouwtijd vergde acht jaar en de brug werd voltooid in 1932. Dit was een enorme vooruitgang omdat er altijd een 20 km. lange omweg gemaakt moest worden om de andere kant te bereiken. De brug heeft een overspanning van 503 meter en een doorvaarthoogte van 59 meter. Elke dag passeren er zoín 150.000 voertuigen over een achttal rijstroken en tevens is er een spoorverbinding.

Zoals bij ieder groot bouwproject, denk aan de Eiffeltoren, was er in het begin van de bouw veel oppositie. Maar Sydney is tegenwoordig niet denkbaar zonder deze brug, die bij de Aussies als ĎCoathangerí bekend staat. Sommige toeristen maken een klim via de pijlers naar de top van de overspanning. Vanaf de boog heb je een schitterend uizicht over de omgeving. Naast deze brugverbinding is er nu ook een tunnel, waar je wel tol voor moet betalen.

Het Operagebouw is van latere datum en ook een icon, vergelijkbaar met wat het Vrijheidsbeeld voor New York is. In 1957 won JÝrn Utzon een internationale competitie om een ontwerp voor het Sydney Opera House te maken. Hij ontwierp een miniatuur sculptuur model dat van alle zijden, land, water en lucht, opvallend goed zichtbaar was met als blikvanger de als reusachtige zeilen gevormde daken. Deze vorm bleek echter bijzonder moeilijk als constructies te realiseren en na de start van de bouw in 1959, gaf Utzon er in 1966 de brui aan, waarna hij terugkeerde naar zijn geboorteland. Met de nodige aanpassingen, natuurlijk vergezeld van een enorme kostenstijging werd het Opera House in 1973 voltooid en geopend door Queen Elizabeth II.

Een uitstekende manier om Sydney te bekijken is vanaf een open top dubbeldekker bus waar je naar believen op of af kunt stappen. Een ticket voor 24 uur kost 40 A$ en geeft je ook de mogelijkheid om over te stappen op een bus naar Bondi Beach, het meest beroemde (surf) strand van AustraliŽ. De tour begint op de Circular Quay bij de cruise terminal en passeert interessante plaatsen zoals Darling Harbour, het Sydney Opera House, de Sydney Harbour Bridge, Woolloomooloo, Central Station en Kings Cross.

Het Powerhouse Museum was oorspronkelijk de elektriciteitcentrale voor de trams in Sydney. Die zijn er jammer genoeg niet meer (nog wel in Melbourne) en het kenmerkende gebouw huisvest nu een aantal interessante exponaten op het gebied van techniek, ruimtevaart en computers. Er staat ondermeer een locomotief van Robert Stephenson, die gebouwd is in Engeland in 1854 en die in 1855 de eerste trein in NSW (New South Wales) heeft getrokken. Een andere interessante machine is de Boulton & Watt Engine, de oudste nog werkende roterende stoommachine in de wereld. Het heeft vanaf 1875 in een brouwerij in London voor maar liefst 102 (!) jaar dienst gedaan. Het museum wordt op het ogenblik verbouwd en is moeilijk toegankelijk.

Het vlakbij gelegen Darling Harbour is ook de moeite van een bezoek waard. Evenals het uitgebreide scheepvaartmuseum, een must voor een oud-scheepvaartman. Er gaat een monorail die je van het nieuwe tentoonstelling centrum naar het business district van Sydney brengt. Ik betrapte er een vroege Kerstman die het tentoonstellingsgebouw als een alpinist aan het beklimmen was. Overigens staan de etalages in Singapore, IndonesiŽ en AustraliŽ al vol met Kerstartikelen. Maar ja, daar vieren ze natuurlijk geen Sinterklaas.

De buitenkant van het Centraal Station in Melbourne is mooier, maar de binnenkant van het Centraal Station in Sydney mag er ook zijn. Het is een kopstation, waaruit treinen naar heel NSW vertrekken. Ook naar Blue Mountains, een prachtig natuurgebied 200 km. ten westen van Sydney. Helaas hadden we geen tijd om dit te doen en in plaats daarvan ging ik naar het prachtig gerestaureerde Queen Victoria Building in de George Street. Vroeger een voedsel markt zoals de hallen in Parijs, nu een winkelparadijs dat volgens Pierre Gardin de mooiste Shopping Mall ter wereld is. En dan te bedenken dat dit juweeltje van architectuur in de 50er jaren bijna werd gesloopt omdat het gebouw in vervallen staat verkeerdeÖ.. Helaas, na twee dagen Sydney, was kapitein Fred Eversen onverbiddelijk. MS Amsterdam continueerde op 16 november zijn 2011 Grand Asia & Australia Voyage en vertrok die avond naar de volgende bestemming in Nieuw-CaledoniŽ in de Grote Oceaan.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel