Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Remember Pearl Harbor   
De laatste aanleghaven voor onze eindbestemming Los Angeles is Honolulu op het eiland Oahu. Een eiland dat deel uitmaakt van de State of Hawaii en een favoriet vakantieoord voor de Amerikaanse bevolking. Zo ook Elvis Presley die met Hawaii een bijzondere band had: verschillende van zijn films werden hier opgenomen. Vlak na het afmeren van de Amsterdam, doemt in de ochtend schemering een ander, reusachtig cruiseschip op. Het is de Ocean Princess, een schip met bijna 3000(!) passagiers, het dubbele aantal dat de Amsterdam kan accommoderen. En dan te bedenken dat de Amsterdam tijdens het laatste deel van deze cruise maar 700 passagiers aan boord heeft. Een groot aantal cruisegangers zijn al in Sydney van boord gegaan en hier in Honululu volgen er nog meer.

De Ocean Princess wordt afgemeerd naast de Aloha clock tower en dat is een mooiere plek dan de containerkade waar de Amsterdam ligt. De clock tower staat midden in downtown Honolulu bij een winkelcentrum dat betere tijden heeft gekend. Veel winkels en etalages zijn leeg en de avond dat wij er waren, was er weinig publiek. Nee, dan was de tour die wij overdag hadden geboekt interessanter.

Pearl Harbor is een nog steeds in gebruik zijnde Amerikaanse marinehaven. Het heeft natuurlijk zijn bekendheid te danken aan de onverhoedse aanval van Japan op 7 december 1941. Over enige dagen is dat alweer 70 jaar geleden en de voorbereidingen voor de officiële herdenking zijn hier op het WWII Pacific National Monument in volle gang.

Sinds 9/11 is er hier een strikte veiligheids policy en er mogen dan ook geen tassen of grote camera’s in het Memorial Park worden meegenomen. Een anderhalf uur durende tour begint met een indrukwekkende documentaire met originele beelden van de aanval in 1941. Daarna ga je aan boord van een boot, bemand door marine personeel, die je naar de USS Arizona Memorial brengt. Het opvallende witte monument ligt dwars boven de gezonken kruiser, die een graftombe is voor de 1177 opvarenden die bij de aanval sneuvelden.

In de witte overkapping staan op een muur alle namen van de gesneuvelde opvarenden gegraveerd en is er een veteraan aanwezig die in 1941 de slachting overleefde. De oud-marinier is 93 jaar oud en de komende jaren zullen er nog maar weinig mensen over zijn die deze verschrikkelijke gebeurtenis hebben meegemaakt. Het verhaal gaat dat de architect die deze Memorial heeft gemaakt, de opdracht kreeg om een gestileerde brug te ontwerpen: de man van de Navy had hierbij een scheepsbrug in gedachten, maar dat de ontwerper dacht aan een echte brug ……

In het water zijn de contouren van de USS Arizona vaag zichtbaar en uit het water steekt een ronde, roestige ‘turret’ (fundatie) van één van de scheepskanonnen. Opvallend zijn ook de olievlekken die er ronddrijven: toen de kruiser explodeerde zonk, waren de brandstoftanks net afgevuld en omdat er in die 70 jaar niets aan het Monument is veranderd, borrelt er nog steeds olie naar boven. Heel indrukwekkend en ondanks de grote aantallen mensen die er dagelijks passeren, is het er muisstil en hoor je alleen het gekabbel van de golven en de meeuwen…

Het volgende bezoek in Pearl Harbor is aan de USS Missouri, die afgemeerd is bij het Ford Island. Deze ‘Mighty Mo’ zoals de bijnaam luidt, was ten tijde van de aanval nog in aanbouw. De machtige kruiser werd pas in 1944 in gebruik genomen en is bekend geworden omdat in 1945 op dit schip voor de kust bij Tokyo de onvoorwaardelijke overgave van de Japanners werd getekend. Dit is het bijzijn van tal van hoogwaardigheidsbekleders, waaronder generaal Mac Arthur.

In 1955 is het schip opgelegd, maar tijdens de operatie ‘Desert Storm’ – de bevrijding van Kuweit – weer in gebruik genomen. USS Missouri is toen uitgerust met Tomahawk lange afstandsraketten en heeft toen in de Arabische Golf nog een rol van betekenis gespeeld. Een opvallende detail van het schip is, dat het dek net als bij ms Amsterdam in teakhout is uitgevoerd. Het schip heeft een lengte van 270 meter, een hoogte van 64 meter en een breedte van 33 meter. Bij deze breedte is rekening gehouden met een passage door het Panama Kanaal, dat door de hoogte van het schip geen eenvoudige opgave is. In 1992 is het schip gedoneerd aan de National Historic Site Pearl Harbor.

Inmiddels is de ms Amsterdam onderweg naar onze laatste aanloophaven in Los Angeles. Hier moeten we van het schip, maar gaan dan naar onze volgende cruiseschip de Queen Mary. Tegenwoordig echter een hotelschip en hebben daarop dan ook maar één overnachting geboekt om de Amsterdam, die dezelfde dag nog richting Panama Kanaal vertrekt, te kunnen uitzwaaien.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel