Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Een echte dame   
De Queen Mary was een trans-Atlantisch passagiersschip van de rederij Cunard White Star Line, dat van 1936 tot 1967 tussen Southampton, Cherbourg en New York een lijndienst onderhield. Veel beroemde personen zoals Winston Churchill, Edward VIII en Wallis Simpson en niet te vergeten filmsterren zoals Gary Grant, David Niven, Marlene Dietrich en de Marx Brothers staken bij voorkeur met de Queen Mary de grote plas over. In de jaren dertig was er natuurlijk nog geen snelle vliegverbinding en na de beëindiging van onze cruise op de 'Amsterdam' konden we het niet nalaten om in Long Beach op dit schitterend gerestaureerde schip een paar nachten te verblijven.

Het schip werd gebouwd bij de werf van John Brown and Co. in Clydebank, Schotland. De bouw begon in december 1930. Tijdens de bouw heette het schip 'romp nummer 534'. Maar de Grote Depressie sloeg ook in Europa hard toe. In december 1931 moest Cunard Line vanwege gebrek aan geld de bouw van het schip stilleggen. Toen de bouw in december 1931 werd gestaakt, was de romp al bijna klaar. Die was intussen behoorlijk geroest, maar kon snel hersteld worden: de bouw werd hervat in april 1934 en op 26 september van datzelfde jaar werd de romp te water gelaten. Voor 3,5 miljoen pond werd het schip geheel afgebouwd en in 1934 gedoopt door Mary van Teck, de gemalin van de Britse koning George V, naar wie het schip was vernoemd.

Het schip kreeg veel kritiek, het publiek vond het te traditioneel. Sommige mensen vonden het zelfs slechts een vergroting van de Aquitania, die toch echt uit 1914 kwam. De interieurstijl was Art Deco. Dat was in die tijd modern, maar het schip was bij lange na niet zo hypermodern als de grootste rivaal, de Normandie van French Line. Ook al was de Normandie moderner dan de Queen Mary, toch was de Queen Mary succesvoller.

In augustus 1936 won de Queen Mary de Blauwe Wimpel, maar in 1937 passeerde de Normandie met een snellere tijd. Er ontstond een snelheidsoorlog tussen de twee schepen, maar uiteindelijk trok de Queen Mary in 1938 aan het langste eind - en dat ondanks het feit dat de Normandie een veel gestroomlijnder schip was. De Normandie was zeer geavanceerd en de tijd ver vooruit met een bulbsteven en een ranke boeg. De Queen Mary was niet zo vooruitstrevend, maar had twintig procent meer vermogen. Het verbruikte dan wel meer, maar kon daardoor - ondanks de ouderwetse boeg - sneller varen dan de Normandie.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de Queen Mary en de iets grotere en jongere Queen Elizabeth ingezet om troepen naar Europa te vervoeren. De twee schepen waren de grootste en snelste troepentransportschepen die de geallieerden tot hun beschikking hadden. De Queen Mary heeft ooit in één overtocht 16.082 manschappen vervoerd, dit is tot op heden het grootste aantal mensen dat met een schip in één keer vervoerd is.

Na de oorlog werd de Queen Mary weer een passagiersschip, tot het in 1967 uit de vaart werd gehaald. Het schip ligt nu permanent voor anker in Long Beach. Het doet nu dienst als museumschip en hotel. De Queen Mary staat in het Amerikaanse National Register of Historic Places. Het schip vierde het 70-jarig bestaan in 2004.

Naast de normale rondleidingen is er 's avonds ook een speciale spooktour waarbij je de plekken in het schip bezoekt, waar geestverschijningen gesignaleerd zijn. Logisch met zo'n lange geschiedenis waar talloze gebeurtenissen aan boord ten grondslag liggen. De sfeer aan boord deed me denken aan de film Shining van Stanley Kubrick waarin Jack Nicolson tijdens een overwintering in een verlaten hotel langzaam doordraait vanwege een moord die er vroeger is gepleegd. Toen ik 's ochtends vroeg even een glazen deur sloot van het boekingsbureau van de Queen Mary om een foto te maken, werd er op mysterieuze manier een zonnekap weggehaald die ik even buiten op een tafel had neergelegd. Op zo'n manier ga je wel in spoken geloven!

Met dank aan Wikipedia, die vandaag op zwart ging en waarmee we ons solidair verklaren.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel