Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Winterwonderland   
Filmen en fotograferen vanuit een vliegtuig of een helikopter was altijd al een belangrijk onderdeel van mijn PR-werk. Kijk maar naar de vaste fotostrip aan de bovenzijde van deze website! Het is voor mij de manier om in iedere situatie self-supporting op mediagebied te kunnen zijn. Vorige week maakte ik voor Wagenborg Nedlift een fotovlucht boven de Sluis in Eefde, waar nu de schepen met een Liebherr LG1400 worden geschut. Het wonderschone winterlandschap bij de IJssel leverde fantastische plaatjes op en toen piloot Jack Meijer nog een rondje boven Deventer maakte, kon mijn dag niet meer kapot.

De vlucht werd verzorgd door Special Air Services op het vliegveld Teuge. Het huren van een vliegtuig met piloot is één ding, een piloot die ervaring heeft met fotovluchten is een ander. Het aanvliegen moet op een gelijkmatige manier gebeuren, waarbij een goede communicatie met de piloot via de intercom belangrijk is. Dit geldt vooral voor het filmen, schokken zie je met een hoge sluitersnelheid toch niet op de foto.

Ook van belang is dat het vliegtuig een hoogdekker is, zodat je uitzicht niet door de vleugel wordt geblokkeerd. Een Cessna een een goed type vliegtuig voor dit doel. Het raampje moet op het moment supreme omhoog worden geklapt en door de luchtdruk blijft die dan vanzelf open staan. Het is niet mogelijk om je camera met handschoenen te bedienen, dus reken wel op een paar extreem koude handen, waar je weinig gevoel in over houdt.

Soms is het verstandig om de autofocus op de camera uit te zetten en de lens op oneindig te fixeren: een andere afstand zal je vanuit de lucht toch niet tegenkomen! Ook is het verstandig om vanwege de beperkte ruimte en bewegingsvrijheid geen cameratassen mee te nemen en de camera's schietklaar op het achterzitje te parkeren.

Het mooiste is natuurlijk filmen vanuit een helikopter! De helikopterdeur kan er dan worden uitgehaald en heb je veel meer schootsveld. Ook voor het filmen is het prettig dat je boven het object kan blijven stilhangen en lager kunt komen. Prijstechnisch is de uurprijs van een helikopter in Nederland extreem hoog: 2000 tot 5000 euro zijn de gangbare tarieven, terwijl je voor een Cessna zo'n 500 euro per uur kwijt bent. Hoe dat komt? Waarschijnlijk omdat deze helikopters veel voor offshore vluchten worden gebruikt en daar gelden heel andere tarieven. In het buitenland, Amerika en Japan bijvoorbeeld liggen de helitarieven veel lager.

Het Wagenborg Nedlift hijsproject bij de sluis in Eefde is naar mijn mening de meest spraakmakende zwaartransport klus van dit jaar. U zult er nog ongetwijfeld veel over horen en zien. En dat het mooie winterse plaatjes opleverde is te zien!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel