Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Zwaar en Speciaal Transport Truckstar 2012   
Begin juni verschijnt de jaarlijkse Truckstar special zwaar en speciaal transport 2012. Omdat Nederland de bakermat is van het bijzondere transport, zijn het meestal Nederlandse bedrijven die acte de presence geven. Uitzondering vormt een verhaal over het transport van een gigantische rots in Los Angeles. Toevallig was ik ter plekke en heb ik er een verslag over geschreven. Hierbij alvast een voorproefje van dit bijzondere transport, waarin het verschil wordt belicht hoe wij een zwaartransport aanpakken en hoe de Amerikanen dat doen.

In Californië werd kortgeleden een 340.000 kg. wegende granieten rots naar het Los Angeles County Museum of Art’s vervoerd. Dit gebeurde met een opvallende trailerconstructie dat veel weg had van een in staal uitgevoerde dinosaurus op wielen. Het gevaarte was elf nachten onderweg en de ruim 180 km. lange reis startte in een steengroeve in Riverside, waar de kolossale steen werd uitgehakt.

Emmert International - een in 1964 in Portland, Oregan opgericht zwaar transport (‘Rigging’ in goed Amerikaans) bedrijf – kreeg de opdracht het massieve gevaarte dwars door Californië naar het museum te vervoeren. Rick Albrecht, logistiek projectleider van het transport zegt er het volgende over: ..Dit transport is zeker geen picknick. Normaal transporteren we nucleaire generatoren, grote dieselmotoren en soms een compleet 19e-eeuws historisch gebouw, maar deze rots is wel heel bijzonder. Een blok graniet, een turbine of een compleet huis, het valt of staat natuurlijk met de voorbereiding.’’

Hij vertelt dat het rotsblok is geladen in een steengroeve omringd door en allesbehalve toegankelijk. Langer dan gepland is men bezig om het zeven meter lange massieve blok in de bijna 100 meter lange ‘duizendpoot’ trailer te hangen. Met een grootte van een sportveld en een breedte van drie ‘freeway’ banen is alleen transport in de nacht mogelijk. Het reuzentransport wordt begeleid door werkers van 100 verschillende (overheids)instanties in drie verschillende counties. Zij dragen ondermeer zorg voor het verwijderen en weer terugplaatsen van verkeerslichten, lantarenpalen, elektriciteits- en telefoon kabels, die anders door de transportmachine als een reuzenzeis zouden worden weggemaaid.

Los Angeles County Museum of Art’s (kortweg LACMA) directeur Michael Govan maakt een vergelijking met het oude Egypte toen de piramiden werden gebouwd. ,,The Farao’s hadden het grote voordeel dat zij niets te maken hadden met de bureaucratie, die we nu hebben. Maanden voor het transport plaats vond, moest er onderhandeld worden met stadsbesturen en state officials voor alle vergunningen in meer dan 100 jurisdicties. Ook moest onderzocht worden welke wegen en bruggen groot en sterk genoeg zijn om het totaalgewicht van de transportcombinatie te dragen.’’

De rots is verpakt in wit plastic en voor de zichtbaarheid in het donker is de reusachtige kerstboom voorzien van een 250 meter lange lichtketting. De trucks en aggregaten gebruiken sloten dieselolie: zo’n 40 liter per kilometer en iedere nacht wordt er gemiddeld 6000 liter van verstookt. Maar brandstof is niet de grootste kostenpost van de operatie, zegt Terry Emmert, directeur van Emmert International.

De laatste nacht van het transport gaat over het deel van de Wilshire Boulevard dat de bijnaam Miracle Mile heeft. In de schaduw van het fameuze Beverly Hills, woonplaats van beroemde filmsterren. En als een echte filmster op weg naar de uitreiking van een Oscar, wordt de gewichtige ‘Rockstar’ langs de route toegejuicht door honderden mensen. Vanwege de nachtelijke toeloop heeft het Los Angeles gemeentebestuur toiletten geplaatst en gezorgd voor kraampjes waar koffie en versnaperingen te krijgen zijn.

Nieuwsgierig hoe het afloopt? Op 6 juni verschijnt de uitgave met nog veel meer interessante verhalen. Over bijvoorbeeld het tweede leven van een Boeing 737, het transport van een oefenhelicopter, de ongelukkige val van een sluisdeur en de aanleg van een gasleiding in Duitsland.

Met dank voor de medewerking van het Los Angeles County Museum of Art/Tom Vinetz. Voor meer info kijk op www.lacma.org/art/exhibition/levitated-mass/




 Gerelateerd  
  • www.lacma.org/art/exhib...
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel