Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Nu in de winkel!   
Voor de zwaartransport liefhebber is er dit weekeinde naast voetbal veel te genieten. De jaarlijkse ZT Special van Truckstar ligt weer in de schappen naast Truckstar nr. 7 die tegelijkertijd is uitgekomen. In deze Truckstar staat de uitslag van de truck van het jaar contest als hoofdartikel. De keuze was tussen Renault Magnum, DAF XF105, MANTGX, Iveco Stralis, Mercedes Actros, Scania R-serie en Volvo FH. Alle trucks werden beoordeeld door beroepschauffeurs op de punten: instap, werkplek, bediening, interieur, rijden, dokken en koppelen. Het ZT artikel in dit nummer gaat over het transport van gasbuizen in Duitsland.

Voor een beetje pijpleiding moeten duizenden losse gasbuizen worden aangevoerd en om die zware jongens op hun plek te krijgen komt er heel wat kijken. Zoals bijvoorbeeld tijdens het NEL (Nord-europäische Erdgas Leitung) project, waarvoor Wagenborg Nedlift ruim 17.000(!) gasbuizen moest vervoeren op uitschuiftrailers. De gasbuizen werden gebruikt voor de aanleg van een 440 km. lange pijpleiding, die aansluit op een dubbele pijpleiding door de Baltische Zee. Het is een cruciale verbinding in het gasnet voor de distributie van Russisch aardgas in West Europa.

Adri van Kampen, operationeel projectleider bij Wagenborg Nedlift, is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. ,,We hadden al ervaring opgedaan tijdens het OPAL gasbuizenproject, waarvoor we in totaal zo'n 27.000 buizen hebben vervoerd. Dat is anderhalf keer zo veel als we nu vervoerd hebben. Omdat je de meeste mensen al van het vorige project kent, maakt het uitvoeren van dit project een stuk eenvoudiger.'' Hij heeft ook voor een bijzonder record gezorgd door maar één gasbuis heeft te vervoeren. ,,Dat was ook mijn taak niet, maar toen er een geladen combinatie klaar stond en de chauffeur nog niet aanwezig was, heb ik hem maar naar de opslaglocatie gereden. Ik heb wel gezegd dat het de eerste, maar tevens de enige gasbuis is.''

In Californië werd kortgeleden een 340.000 kg. wegende granieten rots naar het Los Angeles County Museum of Art’s vervoerd. Dit gebeurde met een opvallende trailerconstructie dat veel weg had van een in staal uitgevoerde dinosaurus op wielen. Het gevaarte was elf nachten onderweg en de ruim 180 km. lange reis startte in een steengroeve in Riverside, waar de kolossale steen werd uitgehakt.

Door de lengte en breedte van de transportcombinatie doken er steeds nieuwe problemen op. Rick wijst naar het transport en zegt: ,,Als je met zo'n transport de bocht wil maken, ga je automatisch over de verkeerde kant van de weg. En dat is waarom er alleen 's nachts kan worden gereden op wegen die voor al het andere verkeer zijn gesloten.'' Overdag staat het monster dus stil op een parkeerplaats en de vraag is waar je dan kunt parkeren. Rick Albrecht, logistiek projectleider bij Emmert International: ,,Dat kan dus niet en moeten we gewoon midden op de weg stil blijven staan. En daar is ook weer een hele lijst vergunningen voor nodig!''

De sluismeester van de sluis bij Eefde kreeg de schrik van zijn leven, toen in het begin van dit jaar een 90.000 kg. zware sluisdeur met donderend geweld naar beneden viel. In één klap werd alle scheepvaartverkeer in het Twentekanaal richting Hengelo geblokkeerd. Het ongeluk gebeurde bij de sluis van Eefde en de schipper van het binnenvaartschip Nautictrans die kort daarvoor de sluis was ingevaren, zat als een muis in de val. Rijkswaterstaat zat opgezadeld met een gigantisch probleem, dat niet eenvoudig was op te lossen door het vernieuwen van een paar eenvoudige onderdelen.

Het laatste artikel van mijn hand in deze Special gaat over het transport van twee Boeing vliegtuigen. Saan Transport vervoerde een Boeing Chanook helikopter van de Amsterdamse haven over de weg naar een trainingscentrum in Gilze Rijen. Wagenborg Nedlift vervoerde een in stukken gezaagde Boeing 707 op het vliegveld Aachen/Maastricht met behulp van zelfaangedreven platformwagens.

Even voor elf uur verschijnt er een begeleidingsauto met zwaailampen en wordt het signaal gegeven dat de landingsbaan is afgesloten voor alle vliegend verkeer. De SPMT motoren worden gestart en door helgele natriumlampen beschenen rijdt de merkwaardige transport karavaan van de opstelplek bij de verkeerstoren richting landingsbaan. Het waait nog steeds behoorlijk, maar minder hard dan eerder die dag en zolang de vleugel in de luwte van de romp blijft, hoeft men niet bang te zijn voor de stabliteit. Op de landingsbaan, c.q. startbaan aangekomen floept de baanverlichting aan en wordt zo de te volgen route duidelijk gemarkeerd. SPMT operator Barry de Roo laat de snelheid van de 6-assige SPMT oplopen en om het transport bij te houden moet er stevig worden doorgestapt. Zo'n twee kilometer verder slaat het konvooi rechts af van de startbaan en worden er een paar geparkeerde vliegtuigen gepasseerd die als een erehaag in het gelid staan voor een laatste groet. Het is al middernacht geweest als Barry de SPMT motoren stil zet op de tijdelijke parkeerplaats.

Wilt u het naadje van de zwaartransport kous weten? En andere interessante verhalen op dit gebied lezen? Koop dan de Truckstar Zwaar en Speciaal Transport Special, nu verkrijgbaar in de winkel.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel