Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Vrolijke Frans   
De zwaar & speciaal transport special van Truckstar wordt 1x per jaar uitgeven. Het is al weer het vierde jaar dat de deze bijzondere uitgave verschijnt en ik werk er altijd met veel plezier aan mee. Opvallend is dat er dit jaar meer verhalen in staan over zware transporten in het buitenland. Wat vroeger de specialiteit was van Nederlandse bedrijven, kan nu ook door buitenlandse bedrijven worden uitgevoerd. Deze ontwikkeling is ook gaande in de bergingssector, eens ook een Nederlandse aangelegenheid. Neem nu de berging van de Costa Concordia, iedereen dacht dat het werk naar Smit of Mammoet zou gaan. Niet dus: deze berging wordt in een jaar durende megaoperatie uitgevoerd door Titan Salvage, een voor het publiek een totaal onbekend Amerikaanse bergingsbedrijf. Saillant detail: Titan heeft vroeger Smit geassisteerd bij een berging in de Caribean. Ze hebben daar dus heel snel van geleerd!

De meeste schepen worden op een scheepswerf aan het water gebouwd Niet de veerboot ‘Jolie France’ dus, die werd gebouwd in een constructiehal op vijf kilometer afstand van de kust. Met een gewicht van 55 ton, een lengte van 29 meter en 7,5 meter hoog en breed is het nog een aardige klus om de veerboot van Granville in Normandië naar de kust te brengen. Hiervoor mobiliseerde het Franse Lecoq Transport uit La Crique een modulaire Nicolas MDEL-TP transport combinatie, 3 + 5 aslijnen met een laag dek ertussen en getrokken door een fotogenieke 660 pk Volvo FH16.

Om het gevaarte uit de productiehal te krijgen, moesten de haldeuren van de constructiewerkplaats worden verwijderd en tevens het voorterrein van de fabriek met rijplaten uitgebreid. De 35 meter lange transport combinatie werd met veel manoeuvreren naar de openbare weg gebracht, waar een 4,5 kilometer lange route naar de kust was uitgestippeld. De route ging door heuvelachtig terrein en een aantal dorpjes met uiterst smalle straatjes. Aangekomen aan de kust van het Cotantin schiereiland werd de veerboot met een hydraulische kraan in het water gezet. De veerboot heeft een capaciteit van 280 passagiers en wordt in het seizoen ingezet om vakantiegangers naar de nabijgelegen Chausey eilanden te vervoeren.

En voor de oplettende lezer die constateert dat er in het artikel van mijn hand ' Boeings op Weg' op blz. 94 e.v. in de ZT Special enige illustraties ontbreken, bovenstaande aanvulling.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel