Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Vreemde vogels   
In het industriegebied Europoort bivakkeert tussen de olietanks en steenkoolbergen de grootste meeuwenkolonie van Europa. De meeuwen wanen zich heer en meester: van de grote condor die voorbijkomt, trekken ze zich totaal niets aan. Condor is de naam van een transportbedrijf uit Rotterdam dat door Nedlift is ingehuurd om te assisteren bij het transport van een mammoet ertsoverslagkraan. Voor het gemak is de kraan in brokken verdeeld, maar ook het transport van deze brokstukken afzonderlijk met gewichten van 15 tot 107 ton is een grote klus.

André Blom (51) is een vreemde eend in de Nedlift bijt met zijn DAF CF 85.460. De DAF CF-serie (Compact Forte) is ontwikkeld voor de meest uiteenlopende transporttoepassingen. De DAF CF komt veel voor als distributietruck, maar hij wordt ook als trekker-trailer combinatie wordt gebruikt. Condor Transport uit Rotterdam heeft de 2-assige trekker uitvoering en volgens André is dat een goede keuze geweest. ,,Mijn auto is nu drie jaar oud en ik vind het zelf een wereldauto. Vandaag zijn we door Wagenborg Nedlift ingehuurd om hier een paar zware stukken te vervoeren. Der route die we moeten afleggen is ongeveer drie kilometer lang, dus maak ik nu alleen maar korte ritjes. Normaal rijden we ook nationaal en internationaal en vervoeren we lading voor de scheepvaartbedrijven, zoals schroefassen, tandwielkasten en motoronderdelen. Een andere specialiteit van Condor is het vervoer van kostbare museumstukken voor musea, zoals het Mariteam Museum en Museum Boymans van Beuningen.''

Arjan Bossers, projectleider bij Wagenborg Nedlift, benadrukt dat de logistiek tijdens het transport van deze kolenoverslagkraan van het grootste belang is. ,,De informatie over hijspunten, zwaartepunten, laadschema's, datum van aankomst, ondersteuningen, etc krijgen we doorgaans in een vroeg stadium. Er moet dan links en rechts nog wat geďmproviseerd worden, maar dat is onderdeel van de dagelijkse praktijk en daar zijn we als organisatie goed op ingespeeld. Fase 1 behelsde het transport van het basisdeel van de kraan met een gewicht van 107 ton. Dit werd op de EECV kade overgeslagen door een drijvende bok van Bonn en Mees. Bij de eerste verscheping zaten verder nog een aantal delen variërend van 20 en 45 ton. Hieronder waren stukken tot 10 meter breed en dit had als consequentie dat er op de route 10 lantaarnpalen verwijderd moesten worden. Over een afstand van 350 meter werden stalen rijplaten uitgelegd om de Antarcticaweg te verbreden en zo geschikt te maken voor passage met een dubbel gekoppelde roller met zes aslijnen. Verder heeft de klant de toegangspoort gedeeltelijk moeten demonteren omdat we anders niet van het hoofdterrein van de EECV af kunnen komen.'' .

Uitvoerder Henk Top zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt en blijft lopen. ,,Dat is bij zo'n project eigenlijk niet ingewikkeld. We hebben de juiste mensen voor dit werk die weten wat ze moeten doen. De kraanmachinisten bijvoorbeeld, die hoef ik niet te vertellen hoe ze de lading moeten aanpikken. Een moeilijkheidsfactor is wel dat we tegelijkertijd op twee locaties werken: op de lossingskade bij de EECV terminal en op het nieuwbouwterrein. Dat vergt natuurlijk het nodige heen en weer rijden om te zorgen dat de transporten continue door kunnen blijven gaan.'' Inmiddels zijn Henk en zijn mensen bezig om de draaischamels op de 4-assige trailers te monteren. ,,Deze transportconfiguratie gebruiken we voor het transport van de kraanarm, met 40 meter het langste deel, en nodig omdat we anders de bochten niet kunnen nemen.''

Het is het sluitstuk van de kraan dat wordt getransporteerd en aan het einde van de dag liggen her en der kraanonderdelen op het nieuwbouwterrein die nog in elkaar moeten worden gezet. Het gaat dan ook nog enige tijd duren voordat de kolenoverslagkraan operationeel is en het nieuwe opslagterrein van de EECV in gebruik kan worden genomen. Maar als dat voor elkaar is, hebben de meeuwen er een nieuw broedgebied bij.

Het complete verhaal kunt u vinden in Truckstar nr. 10.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel