Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Toen wij van Rotterdam vertrokken (2)   
Begin 2013 gaan we op cruise naar het Verre Oosten. De inscheping/vertrekhaven voor deze reis is in Rotterdam, waar we na een boeiende reis van drie maanden weer terugkomen. Omdat ik tijdens een cruise naar Noorwegen van het vertrek een uitgebreide fotoimpressie heb gemaakt, kan ik hierbij een voorproefje geven van het vertrek van de Wilhelminakade en het begin van de reis naar Hoek van Holland.

Ms Rotterdam ligt afgemeerd aan de Wilhelminakade op de Kop van Zuid. Op deze historische locatie meert de 140 jaar oude Holland Amerika Lijn zijn schepen af. De oorspronkelijke terminal en het voormalige hoofdkantoor van de HAL ogen nietig tussen de architectuurreuzen die er nu staan. Opvallend zijn de bouwwerkzaamheden aan het 44 verdiepingen tellende gebouw 'De Rotterdam'. dat inmiddels zijn hoogste punt heeft bereikt. Om ruimte te maken heeft Wagenborg Nedlift vorig jaar de loopbrug 100 meter verplaatst op SPMTs.

'De Rotterdam wordt het grootste gebouw van Nederland en bestaat uit drie naast elkaar geplaatste torens van 149.1 meter hoog. Architect Rem Koolhaas heeft dit markante gebouw ontworpen en hij heeft het ' de verticale stad' genoemd. Dit verwijst naar de verscheidenheid aan functies en diensten die onder een dak worden gebracht. De begane grond heeft een publieke functie en huisvest een hotel, winkels en horeca. De woningen en kantoren zijn verbonden met de publieke functies via een grote centrale lobby. Oplevering is gepland voor november 2013.

Het voormalige hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn heet nu hotel New York. De transatlantische verbinding Rotterdam-New York bestond van 1873 tot 1978 en speelde een grote rol in de landverhuizingen van Europa naa Amerika. De HAL had ook vrachtschepen maar vergeleken bij de Amsterdamse rederij KNSM was dit voor de maatschappij bijzaak. Door de toenemende concurrentie van het vliegtuig werden de passagiersschepen meer en meer voor de cruisevaart ingezet. Op 8 november 1971 verliet de Nieuw Amsterdam de Maasstad voor de allerlaatste oversteek.

De Nieuw Amsterdam inmiddels gesloopt. maar ss Rotterdam is dit lot bespaard gebleven. De vijfde Rotterdam in rij, bijgenaamd ' La Grande Dame', werd door Koningin Juliana op 13 september 1958 gedoopt en het volgende jaar afgebouwd. ss Rotterdam was het laatste in Nederland gebouwde ' ship of art' waarbij de beste Nederlandse vakmensen werden ingezet voor de afbouw en inrichting. Ze was een van de meest succesvolle passagiersschepen in die tijd en maakte vele reizen vanaf 1959 tot haar pensionering in 2000. De reddende engel was een woningbouwvereniging die 300(!) miljoen euro stopte in de restauratie van het schip. Dit gigantische bedrag was niet voorzien en te wijten aan het vele asbest dat uit het schip verwijderd moest worden. Op 15 februari 2010 kreeg ss Rotterdam een vaste ligplaats in de Rijnhaven als hotel/museumschip. Door verplichte verkoop werd het schip bijna aan een buitenlandse eigenaar in het Midden Oosten verkocht, maar gelukkig is de Rotterdam in zijn thuishaven gebleven en nu aangekocht door de eigenaar van hotel New York.

Het hoge standpunt midden op de rivier geeft een fotograaf een mooi uitzicht op Rotterdam. Een markant punt is de korenmolen 'De Distilleerketel'. Het is de enige nog in werking zijnde korenmolen in Rotterdam en kent een turbulent verleden. Na in 1899 en in 1940 tot twee maal toe door brand te zijn verwoest, kreeg de molen alsnog het predikaat ‘rijksmonument’. Ook als was er na de laatst brand niets meer over dan een kale romp. In 1984 werd de molen herbouwd. Echter wel op enkele meters van de oorspronkelijke plaats. Dit omdat inmiddels op enkele meters van de oude locatie huizen waren gebouwd en de molen daar geen ruimte meer had om de wieken te laten draaien.

Even buiten de pier van Hoek van Holland komen we dit zeekasteel tegen. Een fantasieloze verschijning en een schamele afspiegeling van hoe vroeger een zeeschip eruit zag. Deze varende blokkendoos vervoert containers en het gebouw schijnbaar op de achtergrond in het midden is het stuurhuis. Nee, sinds de Nedlloyd en KNSM verdwenen zijn, is de scheepvaart er niet mooier op geworden.

Na twee weken liepen we Rotterdam weer binnen om zes uur in de ochtend na een interessante cruise in Noorwegen. Op dit laatste plaatje zijn de bruggen in het centrum goed zichtbaar. Aanvankelijk werd in Rotterdam het bouwen van bruggen vermeden in verband met de hinder voor de scheepvaart. In 1870 werd de Koninginnebrug over de Koningshaven aangelegd. Pas in 1878 werd de eerste oeververbinding over de Nieuwe Maas geopend: de oude Willemsbrug. Tot de bouw van de Erasmusbrug, ruim een eeuw later, lagen er geen bruggen over de Nieuwe Maas ten westen van de locatie van deze brug. In het verlengde van de oude Willemsburg, iets ten oosten van de Koninginnebrug, ligt de Koningshavenbrug, beter bekend onder de naam De Hef.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel