Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Old Hat   
'Old Hat' is een mooie Engelse uitdrukking voor iets dat ouderwets is en al veel eerder verschenen. In het katern Economie van het NRC Weekend van 2 december staat een artikel over de verkoop van Dockwise. Deze zware-lading rederij gevestigd in Breda exploiteert een twintigtal schepen die voor een deel afzinkbaar zijn. De laatste aanwinst is de Dockwise Vanguard die vorige week bij het Koreaanse Hyundai Heavy Industries werd gedoopt. Inderdaad, hetzelfde concern die de auto's met dezelfde naam fabriceert. Dockwise is op het ogenblik in de publiciteit vanwege de overname poging van Boskalis die dit bedrijf als een goede aanvulling op zijn baggerwerkzaamheden ziet. Maar daar gaat het nu even niet over.

Omdat ik zelf uit dit wereldje kom, lees ik dit artikel met meer dan gemiddelde interesse. Met name het publiciteitsaspect hiervan dan, want zoals u misschien (niet) weet: niets komt vanzelf in de media. Er steekt vaak een uitgekiende PR campagne achter en in dit geval trok de volgende subkop in het NRC artikel mijn aandacht: ,,Boskalis wil verdienen aan olie en gas op zee. De baggeraar probeert daarom Dockwise in te lijven. Dat bedrijf kan alles vervoeren. Zelfs de Eiffeltoren.'' Hé, waar heb ik dat eerder gehoord??

Op deze website dus! In 1983 werden de zelfaangedreven platformwagens geintroduceerd en pikant detail is dat de eerste aslijnen werden afgeleverd aan Dock Express, de voorloper van Dockwise. Ze werden gebruikt voor een ro/ro project in Saudi Arabie waar ik ook bij ben geweest. Kort daarop kreeg Mammoet eigen aslijnen en ontwikkelde ik een publiciteitscampagne om deze revolutionaire ontwikkeling onder de aandacht te brengen. Net als Dockwise nu gebruikte ik daarvoor de Eiffeltoren. Niets nieuws onder de zon dus en beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Ik had ingehaakt op een Van Gend & Loos advertentie: ,Als wij het niet kunnen vervoeren, kan niemand het' onder verwijzing naar de Eiffeltoren. Het transport van de 324 meter hoge en ongeveer 8000 ton zware constructie werd door onze afdeling engineering doorberekend en er waren er voldoende aslijnen onder iedere poot getekend om dit transport mogelijk te maken. Ik heb de tekening van Dockwise niet gezien, maar ervan uitgaande dat de Eiffeltoren liggend wordt vervoerd, steekt de toren op het 275 meter lange afzinkbare ponton nog een aanzienlijk stuk uit. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar blijft de vraag hoe dit beroemde bouwwerk plat te leggen en op het ponton te krijgen. Zelfs met de zwaarste kranen is dit niet mogelijk en heeft het bouwwerk voor zo'n onnatuurlijke beweging onvoldoende stijfheid. Maar goed: het pisnijdige reclamebureau van Van Gend en Loos kwam met een soortgelijke opmerking dat het onmogelijk was om met de Eiffeltoren vanaf deze locatie ergen heen te rijden. Dat is waar, maar uiteindelijk is het zo dat er geen enkele Fransman de Eiffeltoren ooit verplaatst zou wilen hebben. Niet met Mammoet en ook niet met Dockwise!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel