Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Truckstar Zwaar & Speciaal Transport 2013   
De jaarlijkse Truckstar zwaartransport special ligt weer in de schappen. Zoals gebruikelijk staat er weer interessante kost in voor de liefhebber met veel artikelen over bijzondere transporten in het binnen- en buitenland. Ruim aandacht wordt besteedt aan het 30-jarige jubileum van de bekende SPMT's, zoals eerder op deze website is gepubliceerd. Opvallend is het transport van een spaceshuttle in Los Angeles door een het Belgisch/Nederlandse zwaartransport bedrijf Sarens en een record load-out in Haugesund, Noorwegen kortgeleden uitgevoerd door mijn voormalige werkgever Mammoet.

Er worden dus nog steeds indrukwekkende klussen uitgevoerd in de aloude Hollands Glorie traditie. Het zal wel aan mij liggen, maar waarom vind ik van dit soort imposante verrichtingen zo weinig terug in de (Nederlandse) pers? Dit komt eenvoudigweg omdat deze transportbedrijven nalaten om dit op een goede manier naar buiten te brengen. Niets gebeurt natuurlijk vanzelf en als ik vraag waarom ze dit niet doen, krijg ik meestal het antwoord dat het algemene publiek niet hun doelgroep is en dat ze het werk zonder naamsbekendheid toch wel krijgen. Misschien toch wel leuk als het eigen personeel inclusief familie dit tegenkomt in De Telegraaf of op het journaal.

Een gunstige uitzondering is ALE in Breda die deze 450.000 kg. wegende boerderij op twee maal 10 aslijnen over een afstand van 800 meter verplaatste in Lent. Op deze plek was een nieuwe hoofdweg gepland en vanwege de historische waarde van de boerderij daterend uit 1850 werd besloten om dit huis niet te slopen. Overigens is hier niet alleen sprake van een gewaagde transportoperatie, maar de fundatiewerkzaamheden, uitgevoerd door fundatiespecialist P. van ít Wout waren minstens even belangrijk. Eerst moet de fundatie van het stenen huis uitgegraven worden en vervolgens worden losgemaakt hiervan. Met vijzels wordt het geheel op hoogte gebracht zodat de SPMTs eronder gereden kunnen worden. Op de nieuwe locatie is de fundatie al aangebracht en kan het huis weer met een omgekeerde vijzeloperatie worden neergezet.

En om dichter bij huis te eindigen: een dikke 5-assige Volvo F16 staat met een forse 5-assige Nooteboom dieplader klaar voor vertrek. De lading: een Fundex F12S boormachine met chauffeur Nick Hinneman op de bok. Deze boormachine heeft hij zojuist geladen bij het station in Gent en op het krappe bouwterrein wurmt hij zijn combinatie naar de uitgang.

Een vrachtwagenchauffeur komend uit de tegengestelde rijrichting lapt de aanwijzingen van Kees aan zijn truckers laars en gaat niet in de kant. Nick redt de situatie door zijn logge dieplader via de stoeprand over het trottoir te leiden. De banden van de dieplader protesteren luidkeels en komen weer met een klap terug op de rijbaan. Even verderop is aan de linkerzijde van de weg een garage waarvan een mevrouw met een Fiat Panda de weg op wil. Ze ziet dat Kees het tegemoetkomende verkeer even stilzet en denkt dat dit voor haar gedaan wordt. Dankbaar draait ze achteruit de weg op, waarbij ze geen acht slaat op de aanstormende combinatie met boormachine. En weer moet Nick het trottoir op om de Panda te sparen, die anders meedogenloos door de transportcombinatie geramd zou worden. De Belgische mevrouw rijdt tevreden verder zonder bewust te zijn van het gevaar waar ze aan is ontsnapt. En aan enkele Zeeuwse krachttermen van onze chauffeur....

Voor een volledig verslag van deze transportprojecten: koop de Truckstar Special 2013 en je weet wat er in deze boeiende wereld omgaat!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel