Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Hooibrand   
Het artikel 'Te hooi en te gras' in de vandaag uitgekomen Truckstar is wel heel actueel. Hierin vertelt Johan Stouten van het gelijknamige fouragebedrijf dat zijn lading hooi brandgevaarlijk is, maar dat het gelukkig weinig voorkomt. En wat hoor ik vandaag op de fileberichten: 29(!) km file op de A58 van Vlissingen naar Bergen op Zoom en ook 10 km. op de A4 van Antwerpen naar Bergen op Zoom. Oorzaak is een in brand geraakte vrachtwagen met hooi op het knooppunt Markiezaath. Toeval misschien, maar wel een opvallende samenloop van omstandigheden.

In het jammer genoeg sterk ingekorte artikel zegt Johan Stouten er het volgende over: ,,In tegenstelling wat de mensen denken is broei tijdens het transport geen oorzaak van brand. Als er al broei zou ontstaan door een te vochtige persing, wordt de ontstane warmte door de rijwind afgekoeld. Je kunt zeggen dat je de broei koud rijdt en dat is zelden of nooit de oorzaak van brand. We hebben drie geleden wel eens brand gehad tijdens het transport van hooi met als gevolg een uitgebrande aanhanger. De oorzaak hebben ze nooit kunnen achterhalen, maar ik denk dat het iemand is geweest die een sigarettenpeuk uit de auto heeft gegooid. Als ik ’s morgens vroeg wegrij dan zie ik nog wel eens op de A25, dat mensen automatisch een peuk uit het raam schieten. Met als gevolg een vonkenregen en door de zuiging tussen de vrachtwagen en aanhangwagen kan dat funest aflopen.’’

Over het bedrijf weet hij het volgende te vertellen: ,,Wij hebben vijf aanhangers met een bakhoogte van 0.73 meter. Hierdoor wordt een maximale laadhoogte gecreëerd. Dit is ideaal voor het vervoer van rijdend materieel en om de lading droog te houden tijdens slecht weer kunnen we alle auto’s volledig afdekken met zeilen. We hebben een auto die is uitgerust met een autolaadkraan en zelf heb ik meestal een minishovel bij mij om zelfstandig te kunnen lossen. Vanmiddag moet ik een vracht papier laden in Vlissingen voor Frankrijk, dan heb ik de shovel niet nodig en laat hem dan ook thuis. Dat geeft weer een stukje laadruimte. Als retourlading uit Frankrijk vervoeren we vaak stro, hooi en luzerne voor onze klanten in Nederland.’’

Omstreeks het middaguur arriveert Johan bij het losadres. De boerderij ligt verscholen onder aan de dijk, met aan het einde van de onverharde afrit naar beneden een scherpe draai om op het boerenerf te komen. Routineus rijdt Johan de lange combinatie langs de stallen waar een paard belangstellend kijkt naar zijn verse maaltijd. De minishovel wordt via twee kleppen deze van de wagen gereden en kan zijn waarde hier goed bewijzen. In een mum van tijd zijn de balen hooi en pakken kuilgraspakken op zijn plek gereden en opgetast.

Het volledige artikel kunt u lezen in Truckstar nr.10 in de vorm van een plattelandspecial 'Truck zoekt Boer' dit keer met kippen, varkens en koeien!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel