Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Klappende banden   
In de kantlijn van de PZC stond afgelopen week een berichtje over hijskranen die op 'klappende bommen' rijden. Het artikel meldt dat jaarlijks zo'n honderd banden klappen van torenkranen. Een ouder echtpaar raakte in Oudekarspel ernstig gewond toen een band van een kraan naast hun auto ontplofte en de ruiten door de luchtdruk eruit werden geblazen. De 69-jarige vrouw liep een slagaderlijke bloeding in haar hals op en ook haar 71-jarige man moest in het ziekenhuis worden opgenomen. Een klapband kan niet alleen een torenkraan, maar iedere mobiele kraan of vrachtwagen krijgen en is potentieel gevaarlijk. Daar kan je beter niet naast staan als het gebeurt. Dat komt door de hoge bardrukken en gelukkig komt dit, evenals een lekke band bij een personenauto, niet al te vaak voor.

Vervolgens neemt het bericht een vreemde wending door aan te nemen dat alleen torenkranen van van het merk Spiering hier last van zouden hebben. De directeur van Spiering, een bekend Nederlands fabriek van opvouwbare en daardoor snel inzetbare torenkranen, vertelt dat onder een groot deel van zijn kranen Goodyear banden worden gemonteerd van een speciale afmeting. Verder zegt hij dat ze Goodyear al een paar keer hebben gevraagd om te kijken naar deze klapbanden. Hij verzuimt echter te vermelden dat dit ook bij andere kranen kan gebeuren, zoals bijvoorbeeld hydraulische autokranen.

Goodyear heeft echter laten weten geen gericht onderzoek te beginnen als ze niet meer informatie krijgen dan 'dat er een band is geklapt'. Volgens Spierings wil Goodyear weten onder welke omstandigheden dat is gebeurd en of de bandenspanning altijd goed was. Dat lijkt mij logisch maar de slotsom is dat deze bedrijven naar elkaar wijzen en er niets gebeurd.

Deze uitspraak komt weinig doortastend over en ik moest denken aan een zwaartransport project dat mijn voormalige werkgever uitvoerde met een nieuw type zelfaangedreven platformwagens. Tijdens deze transporten van grote installaties van wel 2000 ton klapten de banden van de zogenaamde SPMTs regelmatig met alle problemen van dien. Dit gebeurde in Alaska in een gebied met weinig mensen en hoogstens zou er een ijsbeer of karabou kunnen worden geraakt. De projectleider nam contact op met de bandenfabrikant in Duitsland - ik meen dat het ook Goodyear was - die een ogenblikkelijk een expert liet invliegen die de volgende dag constateerde dat de maatvoering van deze speciale banden niet goed was. Een paar dagen later werd er een vrachtvliegtuig gecharterd waarmee z'n 200 banden in de juiste maat naar Alaska werden overgevlogen.

Voor het volledige verhaal over de klappende banden in Alaska, kijk onder: De P van Public Relations.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel