Mammoetologie

12 september 2013

Bijdrage van: Aad

Mammoeten hebben altijd tot de verbeelding van mensen gesproken en dat geldt voor mij in het bijzonder. Waarom? Omdat ik 30 jaar lang de PR heb gevoerd voor een bedrijf met een bijzonder sterke naam. Mammoet Transport is van nature een tot de verbeelding werkende merknaam waar je PR-matig alle kanten uit kunt. Jammer genoeg was dit abrupt afgelopen toen de familie van Seumeren Mammoet Transport in 2000 opkocht en de verwijzing naar de naam beperkt bleef tot het inhuren van olifanten op bedrijfsfeestjes. Met het vertrek van de familie en de overname door SHV is deze periode afgesloten en ik ben benieuwd of het huidige management weer aan PR en communicatie weer de aandacht gaat geven die het verdient. Een sponsoring van alleen de Dakar rally is beslist niet voldoende en m.i. te beperkt. (portret Dick Mol in National Geographic van april 2013 gemaakt door Robin Utrecht).

Maar weinig bedrijven hebben zo'n mooie tot de verbeelding spreken naam als Mammoet en daar ben ik altijd zorgvuldig en integer mee omgegaan. Zoals bijvoorbeeld het sponsoren van een nieuw olifantenverblijf voor de diergaarde Blijdorp in Rotterdam. Het reusachtige dak werd geplaatst door - hoe kan het anders - een Mammoet kraan en voor een tegelijkertijd lopende tentoonstelling over mammoeten kregen de klanten van Mammoet Transport vrijkaartjes. Die maakten hier massaal gebruik van en kwamen met hun kinderen kijken. Jan Sanders maakte tekeningen voor de populaire Mammoet planningkalender en zo werd er op niveau aan de weg getimmerd en dat had voor dit bedrijf een positief effect op het gebied van de naamsbekendheid.

Ook had ik goede contacten bij het ANP, de BBC en Discovery Channel en zo kwam het dat Mammoet Transport via deze media uitgebreid aandacht kreeg voor zijn nieuwe revolutionaire computergestuurde zelfaangedreven platformwagens. Ik kwam bij deze belangrijke omroeporganisaties regelmatig over de vloer en stelde eigen film- en videomateriaal beschikbaar, dat ze graag in hun programma's verwerkten. Vaak bij nacht en ontij leerde ik het bedrijf goed kennen en kreeg zo ook veel respect voor mijn collega's die de vaak onmogelijk uit te voeren projecten tot een goed einde wisten te brengen. Zo raakte de naam Mammoet internationaal bekend, mede door een consequente pr-inzet en groeide Mammoet zo uit tot een toonaangevend wereldwijd opererend zwaartransport bedrijf.

Bij toeval kreeg ik contact met Dick Mol, amateur-paleontoloog met een enorme kennis van deze op de verbeelding werkende zoogdieren. Ik heb hem geinterviewd voor een artikel in het graag gelezen company magazine Mammoet Mail dat ik produceerde. Hij verkreeg hierna internationale bekendheid door de opgraving uit de permafrost van een vrijwel complete mammoet in Siberie. De documentaire 'Raising the Mammoth' werd wereldwijd op Discovery Channel uitgezonden en trok de aandacht van veel mensen. Dick Mol droeg in deze documentaire een door mij geschonken Mammoet jack voorzien van het originele Mammoet logo.

Dick Mol kwam met dit Mammoet jack regelmatig in beeld en zo kreeg het bedrijf een enorme free exposure. Helaas begreep Van Seumeren de onschatbare waarde niet van deze gratis publiciteit en tot mijn stomme verbazing weigerden zij om de activiteiten van Dick Mol ook maar in het minst te ondersteunen. Onbegrijpelijk, zoals veel andere zaken in dit familiebedrijf verliepen, maar kort daarop verkregen ze de berging van de Kursk, een uniek project dat ik nog tot en met de spannende afloop heb meegemaakt. Publicitair een klapper waar zelfs een blind paard mee in de publiciteit kon komen. Daarna voelde ik mij genoodzaakt door de verslechterende werkomstandigheden en voor mij onbevredigende gang van zaken bij Mammoet Van Seumeren ontslag te nemen.

Door de jaren heen heb ik contact gehouden met Dick Mol en kom hem nog regelmatig tegen in de media. Kortgeleden zag ik hem nog in het blad National Geographic van april 2013 waarin een uitgebreid artikel staat over het klonen van mammoeten en andere uitgestorven diersoorten. Inclusief een full page portret van Dick Mol, die hier neergezet wordt als de gezaghebbende mammoet autoriteit met de eretitel 'Sir Mammoth'. Een gedachte die bij mij bij het lezen van dit artikel opkwam, is dat het in 1971 opgerichte Mammoet zeker niet is uitgestorven, maar door de jaren heen al twee keer is gekloond! (Artist's impression uit National Geographic van april 2013 door Raul Martin).

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20130909090156393