Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Berging Costa Concordia begonnen   
Vanochtend is bij het Italiaanse eiland Giglio de berging van de Costa Concordia begonnen. In een 10 tot 12 uur durende bergingsoperatie moet het 114.000 ton wegende schip overeind worden gezet en weer in drijvende toestand te brengen. De afgelopen 14 maanden zijn besteed aan voorbereidingen waarbij het schip, dat op haar zijkant op een helling op twee rotspunten ligt van een ondersteuningsconstructie is voorzien om wegglijden in dieper water te voorkomen. Een complex systeem van hydraulische vijzels met stalen kabels is aangebracht om de roloperatie uit te voeren. Verder zijn er 11 reusachtige ballasttanks aangebracht, die geleidelijk vol met water worden gepompt om de rotatie te ondersteunen. De ongeveer 700 miljoen kostende bergingsoperatie moet in één keer worden uitgevoerd en is uitermate riskant omdat de verzwakte boeg gemakkelijk kan breken. ,,De grootte van het schip en de schipbreuklocatie maken het de moeilijkste bergingsoperatie waar ik ooit aan gewerkt heb,'' zei Nick Sloane van het Amerikaanse Titan Salvage. Eerder in het jaar schatte hij het slagingspercentage van de operatie op 70%. (foto webside AD)

Volgens een zegsman is de Costa Concordia na vier uur van de rotsbodem los getrokken en kan een begin worden gemaakt met het overeind zetten van het cruise schip. De berging van de Russische onderzeeboot Kursk werd in de Barentszzee in 2001 onder hele andere condities verricht. Ten eerste lag de nucleaire aangedreven onderzeeër 106 meter onder water en was weggezakt in een zuigende modderige bodem. De voorkant van de Kursk moest eerst worden afgezaagd zoals vereist door de Russen. Een overeenkomst met de berging van de Concordia is dat het in de herfst gebeurde onder tijddruk van het verslechterende weersomstandigheden. Het gewicht van de 154 meter lange Kursk bedroeg ca. 25.000 ton en had gepantserde stalen huidplaten van ca. 8 cm. dik. Hier moesten 26 gaten in worden geboord om er de hijshaken in te kunnen laten zakken. De Costa Concordia weegt zo'n 114.000 ton en heeft veel dunnere huidplaten van ca. 16 mm. die verzwakt zijn door roest en scheuren. Toen de Kursk van de zeebodem was losgetrokken was het moeilijkste deel achter de rug, terwijl de Concordia nu nog lang niet in de 'safe zone' is.

De spanning tijdens een bergingsoperatie is altijd om te snijden en dat was ook het geval bij de berging van de Kursk die door het gevormde gelegenheidsconsortium Smit-Mammoet succesvol werd uitgevoerd. Deze bedrijven hadden ook de beste papieren om de berging van de Costa Concordia uit te voeren, vooral omdat Smit al in het begin bezig is geweest met het leegpompen van de brandstoftanks. Tot ieders grote verbazing viel de keuze op Het Amerikaanse Titan Salvage die voor deze gelegenheid samenwerkt met het Italiaanse Micoperi. Iedere berging valt of staat met een goede vooorbereiding waarbij natuurlijk vele wegen naar Rome kunnen leiden.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel