Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Costa Concordia overeind getrokken   
In een 20 uur durende trekoperatie is het cruise schip Costa Concordia rechtop gezet. De bergingsoperatie werd publicitair overschaduwd door de zoveelste schietpartij in Amerika en naar mijn mening is de verslaggeving in Nederland over de grootste en meest spectaculaire berging ooit, beneden de maat. De Telegraaf en De PZC van vandaag besteden er nauwelijks aandacht aan, alleen het AD heeft een substantieel artikel over de berging. Nu kan je journalisten niet kwalijk nemen dat ze van de techniek die tijdens deze hoogst ingewikkelde bergingsoperatie gebruikt wordt weinig af weten, maar iets meer 'investigative journalism' zou hier op zijn plaats geweest zijn. Er door de jongens en meisjes van de pers weer naar hartelust getakeld en zelfs gekrikt, terwijl deze terminologie alleen gebruikt wordt in de autoberging bij het wegslepen van een kapotte auto of het verwisselen van een lekke band. Van een bergingsbedrijf kan je overigens niet verwachten dat ze je zullen vertellen wanneer er iets fout gaat en zo gebeurde het dat in het beginstadium van de berging van De Kursk tijdens het hijsen een kabel knapte. Dit kan catastrofaal uitwerken, maar niemand van de aanwezige journalisten had dit opgemerkt en gelukkig bleven er genoeg trekkabels over om de Kursk veilig naar boven te halen. (foto's: website RTL)

Quanta Costa, Eikel! Bij het eiland Giglio is nu een unieke bergingsoperatie aan de gang waarvan de kosten even hoog zullen zijn als de Costa Concordia ooit heeft gekost. De WA verzekering van kapitein Francesco Schettino is beslist niet voldoende om de zes a zevenhonderd miljoen euro te bekostigen en Carnival Lines, de moedermaatschappij van Costa Lines en trouwens ook van Holland America Lijn, zal nog lange tijd opgezadeld blijven met dit hoofdpijndossier. Ik zou ze wel willen adviseren om de besmette naam Costa Lines niet meer te gebruiken, er zijn naar mijn weten ook geen schepen meer onder de naam Titanic in de vaart genomen. Een zoals we zelf hebben ervaren tijdens een recente cruise op het HAL-schip 'Rotterdam' moet Carnival Lines in Seattle ook niet de dienstverlening te beperken om de geleden verliezen te compenseren. Francesco Schettino is natuurlijk als kapitein verantwoordelijk voor alles wat er op en met zijn schip gebeurd, maar ik heb het idee dat het zijn superieuren wel goed uitkomt om hem als zondebok te gebruiken.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel