Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Zeeuws Wentelteefje   
Op het industriegebied in Vlissingen-Oost in Zeeland is er van recessie geen sprake. Voor verschillende windparken in aanbouw op de Noordzee worden reusachtige windmolens geassembleerd, de offshore industrie hier heeft volle werkportefeuilles en de scheepsbouw floreert. Veel scheepsbouwers bouwen hun schepen door een tekort aan constructieruimte, in grote brokken en op verschillende locaties. Zo ook ATS (All Techno Support), die gespecialiseerd is in de bouw van kleine werkschepen, riviercruiseschepen, veerboten, sleepboten, pontons en bakken. Op dit ogenblik heeft ATS een zestig ton zware scheepssectie in aanbouw in een constructiehal in Vlissingen-Oost. Merkwaardig genoeg is de sectie op zijn kop in elkaar gezet, maar dat schijnt constructietechnisch voordelen op te leveren. Uiteindelijk moet dit gevaarte dan wel weer worden omgedraaid en daar wordt Hoondert in 's-Heerenhoek voor ingeschakeld.

Vroeg op een maandagmorgen komen we op de Frankrijkweg een 12 meter brede omgekeerde scheepssectie tegen op een 5-assige Nooteboom dieplader met en 5-assige Volvo F16 wordt vervoerd. Niek Hinneman zit geconcentreerd achter het stuur en volgt nauwkeurig de aanwijzingen van zijn vaste begeleider Eric Moorthamer op. Deze begeleidingswagen is eveneens van Hoondert, met het grote aantal transporten dat ze hier uivoeren, loont dat blijkbaar de moeite, maar als het nodig is worden er ook externe begeleiders ingezet.

Niek en Eric spelen vandaag een thuiswedstrijd: de constructiehal van ATS ligt als het ware in de achtertuin van Hoondert, die zijn thuisbasis heeft in het nabijgelegen 's-Heerenhoek. Niek vertelt dat ze vandaag voor dit transport vroeg uit de veren zijn gekomen en dat geldt ook voor de bemanningen van de twee Hoondert telescoopkranen. ,,In de ATS constructiehal is het niet mogelijk om de 8 x 12 meter metende scheepssectie om te draaien en daarvoor hebben we twee mobiele telescoopkranen gemobiliseerd. Deze staan al opgebouwd op een terrein hier in de buurt en daar rijden we nu rustig heen.'' Begeleider Eric heeft vandaag een makkie. Het grootste deel van dit zogenaamde interne transport gaat over particulier terrein en tijdens de passage over de Frankrijkweg is er bijna geen verkeer. Hier heeft hij enige verkeersborden moeten verwijderen en is wel het opletten geblazen bij het passeren van een paar lichtmasten en een goederenspoorlijn.

Het volledige artikel met een uitgebreid beeldverslag staat in de zojuist uitgekomen Truckstar nr. 11.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel