Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Wie schrijft, die blijft!   
Wat doe je als je een bijna 200 meter lange brugverbinding naar de zuidelijke rondweg van Rotterdam moet vervoeren en installeren? Juist, dan roep je de hulp in van ervaren zwaartransport-experts die hier het juiste materieel voor hebben. De keuze viel op transporteur Wagenborg Nedlift die sinds kort een vestiging in de Botlek heeft geopend. Na grondig onderzoek door de provincie en de gemeente Rotterdam bleken zij het beste plan neergelegd te hebben om deze zogenaamde Groene Verbinding op de A15 bij Rhoon te kunnen transporteren en te plaatsen.

De brugdelen met lengtes van 100 en 90 meter en een gewicht van 350 en 325 ton werden bij het constructiebedrijf VDS Staal- en Machinebouw in Vlissingen-Oost gebouwd. Projectleider Jack Bienen zegt er het volgende over: ,,Je kunt deze bijzondere brugverbinding vergelijken met een grote sigaar, uitermate kwetsbaar dus en met een overspanning van maar liefst 200 meter. We zijn al ruim een jaar bezig met de voorbereiding van dit omvangrijke en ingewikkelde transport- en hijsproject in samenwerking met alle betrokken partijen.''

Op het haventerrein van dit Zeeuwse constructiebedrijf werden de delen stuk voor stuk op een ponton uitgeladen. Voor deze ro-ro actie werd gebruik gemaakt van een SPMT configuratie bestaande uit een tweetal dubbele zeslijners voorzien van draaischamels. Het pontontransport ging in het weekeinde over binnenwater van Vlissingen-Oost naar de ECT City Terminal in de Prinses Margriethaven in Rotterdam. De brugdelen werden hier gelost met twee drijvende bokken van Bonn & Mees en daarna tijdelijk als vreemde eenden in de bijt opgeslagen tussen de eindeloze rijen containers.

Het is middernacht geweest als de lange colonne langzaam de afrit, nu oprit van de afgesloten weghelft van de A15 richting bouwlocatie rijdt. Twee km. verder worden de brugdelen op stoelen afgezet in afwachting van het inhijsen op vrijdag- en zaterdagnacht.

In de twee hierop volgende nachten worden achtereenvolgens het zuidelijke en noordelijke brugdeel geplaatst. Tijdens deze werkzaamheden was er een volledige buitendienststelling van de A15 tussen Vaanplein en Benelux van kracht. Voor de hijsactie is gebruik gemaakt van 2 x 500 tons mobiele kranen en een Demag CC2200 rupskraan. De rupskraan is ter hoogte van de middenondersteuning geplaatst en de mobiele kranen naast het geluidsscherm (zuiddeel) en naast het spoor (noorddeel). De brugdelen zijn per SPMT tussen de kranen gereden, waarna deze gecontroleerd op hun fundatie zijn gehesen.

Het complete verslag kunt u lezen in de zojuist uitgekomen Truckstar nr. 12.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel