Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Kennis van Transport   
Als Dennis Bijl maandagochtend het industriegebied bij Roosendaal oprijdt, begint het te stortregenen. Hij moet op dit adres een hoogwerker ophalen die naar Aix-en-Provence in het zuiden van Frankrijk gebracht moet worden. Bij het bedrijf is het net koffiepauze en heeft hij dus tijd om wat over zijn bijzondere Beavertail trailer te vertellen. Over zijn DAF XF truck is hij dik tevreden: ,,Slechte auto's worden er natuurlijk niet meer gemaakt, we rijden nu als proef met Volvo en dat is ook een hele goede trekker. Bij Kennis Transport kijken we in eerste instantie naar met wat voor materiaal een bepaalde job het beste kan worden uitgevoerd. En als dit bij wijze van spreken paard en wagen zou zijn, dan zetten we die ook in.'' Lachend voegt hij eraan toe, dat dit echter nog nooit gebeurd is.

Van paard en wagen naar de nieuwste technologische ontwikkeling op transportgebied. Hoogwerkers en landbouwmachines worden meestal open en bloot op diepladers vervoerd en komen dan vuil en bemodderd op de bestemming aan. Een nieuwe machine kan je niet zo afleveren bij een klant en moet het apparaat eerst worden gelost en door de wasstraat. Dan gaat hij weer op de dieplader en wordt dan spic en span bij de klant afgeleverd.

De Beavertrailer is overkapt met en huif en voor brede machines tot drie meter kan de trailer met behulp van een ingenieus en gepatenteerd systeem worden verbreed. Voor het transport van deze hoogwerker is dat niet nodig en blijft de trailer op de normale standaardbreedte en hoeft Dennis alleen maar het eveneens gepatenteerde laad en lossysteem te gebruiken. Hiermee wordt de hoogwerker via de achterkant van de trailer met een slim ontworpen roll-on/roll-off systeem op de laadvloer gereden. Met een hellingshoek van vijf graden kan dit op eigen kracht en voor het geval dat niet mogelijk is, staat er in de kop van de trailer een lier die het voertuig aan boord trekt.

Dennis maakt zijn Beavertrailer klaar om te hoogwerker in ontvangst te kunnen nemen. Het achterste deel van de laadvloer laat hij met de afstandsbediening een stukje zakken en door de achterlichten opzij te klappen, komt een ruimte vrij waarin de ro-ro kleppen zijn opgeborgen. Hij hangt ze op zijn plaats en zo kan de hoogwerker op eigen kracht de trailer inrijden. Het aantal en de positie van de kleppen kan aangepast worden aan de spoorbreedte van het apparaat en zo kunnen ook auto's en driewielers worden geladen en gelost. Alle wat maar wielen heeft kan er zo in en uit worden gereden.

Na het onvermijdelijke papierwerk vertrekt Dennis uit Roozendaal en voordat hij naar Zuid Frankrijk afreist, heeft hij nog een paar andere laadadresjes voor groupage lading. ,,Het wordt wel middag voordat ik die kant uit ga en met het ophalen van retourlading in Frankrijk hoop ik voor het eind van de week thuis te zijn.''

Het complete verhaal is te vinden in de zojuist uitgekomen Truckstar Special over trailers en andere bijzondere voertuigen.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel