Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 De Oversteek   
Deze week kreeg ik van een goede kennis het fotoboek 'De Oversteek' toegezonden als vroeg Sinterklaascadeau. Dit boek gaat over de bouw van de kortgeleden in gebruik genomen brug over de Waal bij Nijmegen en het is schitterend uitgevoerd. De tekst is geschreven door Clemens Verhoeven en de fotografie is gemaakt door Thea van den Heuvel die er vanaf het begin in 2008 bij betrokken is geweest. Samen brengen zij de architectonische schoonheid, het technisch vernuft en de poezie van de arbeid in beeld.

De bouw van een brug is mensenwerk en dat komt in de fotografie uitstekend naar voren. Dat lukt alleen als je vaak bij een project aanwezig bent en de mensen je gaan kennen. Ze hebben dan geen erg meer in de camera en gaan gewoon door met hun werk zonder afgeleid te worden. Een bijkomende factor is dat je als fotograaf op het werkterrein moet voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften. Helm, veiligheidsbril/schoenen en oranje veiligheidshesje behoren dan tot de standaarduitrusting. Standaardprocedure is om tegenwoordig een veiligheidsbriefing/film mee te maken en het bezit van het VCA diploma strekt tot aanbeveling.

Waarop je ook als fotograaf goed op moet letten is, dat je geen onveilige situaties in beeld brengt. Dat lijkt bij deze balancerende hoogwerker het geval, maar als je goed kijkt is hij met een valbeveiliging verbonden aan de steigerconstructie. Dat is namelijk vanaf een bepaalde werkhoogte verplicht en ook de fotograaf moet aan deze veiligheidseisen voldoen.

De brug werd parellel naast de rivier geprefabriceerd en later in z'n geheel op pontons over de Waal geplaatst. Voor het zware transport en hijswerk werd Sarens regelmatig ingeschakeld en de blauwe huisstijlkleur van dit bedrijf komt dan ook regelmatig terug op de foto's. De brug werd vooraf met zogenaamde strandjacks op de juiste hoogte gebracht. Deze operaties vereisen een nauwkeurige voorbereiding en een beetje kennis van hijstechnieken kan geen kwaad om goed te kunnen anticiperen op wat er gebeuren gaat. Vooral de planning van zo'n karwei kan sterk wisselen en dan is het belangrijk om op het juiste moment op de juiste plaats te staan.

En dat geldt eveneens voor de invaaroperatie als de brug op pontons boven de landhoofden wordt gevaren en op de hoofdpijlers worden geplaatst. Bij deze ingewikkelde operatie is de waterstand en de windkracht van belang. Uit onderstaande foto blijkt uit het Sarens spandoek op de zijkant van het ponton dat Wagenborg als sub-subcontractor is ingeschakeld.

De bouw van een brug zou niet mogelijk zijn zonder de talloze hydraulische telescoopkranen. En als er negen op een rijtje worden ingezet is dat een dankbaar onderwerp voor een mooie plaat. Als ik verantwoordelijk zou zijn voor de PR bij Sarens, dan had ik met al dat blauw op de foto's een flink aantal exemplaren van dit boek als eindejaarsgeschenk voor de klanten besteld. (En misschien hebben ze dat ook wel gedaan.)

Boerderij De Woenderskamp stond precies op de nieuw aan te leggen weg naar de brug. De gemeente Nijmegen wilde in eerste instantie de boerderij kopen en vervolgens slopen. De bewoonster, werkzaam als presentatrice van het RTL weerbericht, had echter een alternatief voorgesteld om deze 450.000 kg. wegende boerderij in z'n geheel te kunnen verplaatsen. Zwaar transporteur ALE uit Breda werd ingeschakeld en met behulp van twee maal 10 aslijnen SPMT werd de boerderij over een afstand van 800 meter naar een nieuwe locatie gebracht. Ik heb hier een artikel over geschreven in de Truckstar zwaartransport Special van dit jaar.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel