Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Red Dog 25 jaar   
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat Mammoet Transport het Red Project heeft uitgevoerd. Als PR-manager, ondermeer verantwoordelijk voor de publiciteit voor dit bedrijf, heb ik vanaf de oprichting in 1971 tot mijn vertrek uit vaste dienst in 2001 veel interessante projecten meegemaakt. Hieronder viel ook de gewaagde berging van de Russische onderzeeboot de Kursk, een staaltje van durf en vakmanschap, dat samen met bergingsbedrijf Smit werd uitgevoerd. Deze berging was echter niet kenmerkend voor de scope of work van Mammoet als zwaartransport bedrijf in die tijd.

Het Red Dog project was wel kenmerkend omdat het bedrijf nog de complete zwaartransport keten van het begin tot het einde bestreek. Mammoet Transport vervoerde in 1989 een complete zink- en loodverwerkingsfabriek van de Filippijnen naar Alaska met behulp van eigen zwarelading schepen, zeewaardige pontons en zelfaangedreven platformwagens. Met dit project werd Mammoet op de kaart gezet als een toonaangevende speler op zwaartransport gebied en werd hiermee het bewijs geleverd dat de land/water of met een mooie term 'factory to foundation' bedrijfsfilosofie tot in de puntjes beheerste.

Opdrachtgever was het Amerikaanse ingenieursbureau Parsons die de fabriek als een bouwpakket in grote delen liet bouwen op de Filippijnen, een land met lage lonen. De modules varieerden in gewicht van 80 tot 2100 ton en na het transport over water naar Alaska moest er speciaal transportmateriaal worden gemobiliseerd om de modulair gebouwde fabriek naar de afgelegen zinkmijn gelegen boven de de Poolcirkel te vervoeren. Mammoet had in 1983 de revolutionaire zelfaangedreven, computergestuurde platformwagens geintroduceerd in de zwarelading sector. In korte tijd had dit systeem de Europese (offshore) markt veroverd en werden grote, duizenden tonnen wegende modules en dekken op zeegaande pontons uitgeladen. Het 30-jarige SPMT jubileum werd vorig jaar gevierd bij de fabrikant in Pfedelbach in het bijzijn van een aantal oudgedienden, waarbij een van de eerste SPMT's door Mammoet werd teruggeven aan de Scheuerle directie.

Het volledige Red Dog project werd van het begin tot het einde op film vastgelegd met in de hoofdrol deze beroemde SPMT's. Ik heb toen met veel plezier het vaak onder moeilijke omstandigheden werkende filmteam begeleid en zo aan het tot stand komen van deze productie meegewerkt. De film Road to Red Dog staat op YouTube en via de link op deze website kunt u hem zien. En u moet mij geloven: het is de moeite van het uitzitten van ruim 20 minuten waard!

En na 25 jaar is de Red Dog Mine veranderd. Er zijn gebouwen bijgekomen en de naam is veranderd in Red Dog Operations. Ook het mooie gestileerde Red Dog logo zoals afgebeeld in de aanhef van dit artikel, is nu veranderd in een afbeelding van een echte hond: fantasieloos en rommelig. Blijkbaar moesten de namen alle deelnemende partijen erbij worden vermeld en het resultaat is een slechte vorm van graffiti. Iedere verandering hoeft nog geen verbetering te zijn!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel